Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjerknes, Anne-Line
dc.contributor.authorWilhelmsen, Terese
dc.date.accessioned2022-01-21T13:35:17Z
dc.date.available2022-01-21T13:35:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-7206-643-6
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2838740
dc.description.abstractI denne rapporten ser vi på hvordan dokumentet «Profesjon, progresjon og praksis i barnehagelærerutdanningen» (PPP) har blitt tolket, forstått og forvaltet hos ulike aktører i barnehagelærerutdanningen 2. studieår, 2019-2020. Grunnet Covid-19 benyttet vi digitale spørreskjema i nettskjema. Respondentene var studenter, praksislærere, ansatte i kombinerte stillinger, faglærere og profesjonsveiledere, praksisrådgivere og programledere som var beskrives som aktører for 2. studieår. Resultatene viser at programledere legger til rette for at PPP drøftes i programmøter, men at de selv ikke opplever å være i mål enda. De opplever fortsatt at ansatte ikke har god nok kunnskap om og eierskap til å benytte PPP-dokumentet som verktøy i eget arbeid. Videre arbeid med dette i trinnmøter, programmøter, og BLU-seminarer ser ut til å være viktig for å fortsette denne utviklingen. For å sikre trinnets progresjon i å iverksette og videreutvikle PPP strukturen i utdanningen, nevnes det at tilstedeværelse av campusteamet i trinnmøtene er viktig. Resultatene viser også at PPPdokumentet har en sammenbindende funksjon på tvers kunnskapsområdene, hvor tett studentoppfølging, helhet og sammenheng i studiet er i fokus. Det kommer også frem noen utfordringer. For det første oppleves dokumentet som komplisert, og det nevnes at man bør se nærmere på strukturen. Den nyeste versjonen (2021) har blitt kortere og mer konsis. Det er grunn til å tro at flere vil oppleve denne som enklere å forstå. For det andre er en del av innholdet i PPPdokumentet ikke knyttet til studiepoeng, hvilket gjør det vanskelig å følge opp studenter slik intensjonen med PPP-dokumentet egentlig er. For det tredje, oppleves det også at det er en svak sammenheng mellom PPP-dokumentene, studieplanen og emneplaner. Muligens kan det være enklere å relatere PPP-dokumentet til studiepoeng, om strukturen i større grad innlemmes i studieplan og emneplaner. I rapporten løfter vi frem steder vi ser at det er muligheter for forbedringer eller vi ser utfordringer som bør drøftes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;83
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.titleImplementering av Profesjon, progresjon og praksis i barnehagelærerutdanningen. Følgeforskning 2. studieår BLU, Universitetet i Sørøst-Norge. Delrapport 3en_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/