Show simple item record

dc.contributor.authorEgeberg, Gunstein
dc.contributor.authorWølner, Tor Arne
dc.contributor.authorBjørnsrud, Halvor
dc.date.accessioned2021-12-17T13:30:31Z
dc.date.available2021-12-17T13:30:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-7206-637-5
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834931
dc.description.abstractDe tre kommunene Kongsberg, Larvik og Notodden har implementert iPad som en læringsressurs for alle elever (1:1 iPad). Med bakgrunn i oppdragets mandat er dette den tredje rapporten hvor hensikten er å kartlegge hvor lærere, skoler og kommuner befinner seg i arbeidet med bruk av iPad i elevenes læringsprosesser. Overordnet sett handler rapportskrivernes mandat samtidig om å vurdere om 1:1 satsingen i disse kommunene har et potensial som kan styrke elevenes læringsprosesser og læringsutbytte. Samtidig er dette erfaringer og kunnskap som kan trekkes inn i lærerutdanningen og masterstudiet i profesjonell faglig digital kompetanse (PfDK) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Med det ovennevnte som bakgrunn, ble det i 2018 utformet et første spørreskjema med spørsmål og påstander. Dette ble revidert i 2019 og 2020 for å få bedre svar på hva lærerne mener om ulike momenter ved den kommunale implementeringen i skolesektoren. Spørreskjemaet fra 2020 inneholder 96 spørsmål som er strukturert i fire deler. Ved siden av informasjon om lærernes bakgrunn (del 1; 8 spørsmål), er det spørsmål om lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse - PfDK1 (del 2; 49 spørsmål), deres bruk av iPad i undervisningen (del 3; 22 spørsmål), deres erfaringer med skoleledelse, klasseledelse og PfDK (del 4; 17 spørsmål) og deres vurderinger av skolens strategi og betingelser for å fremme pedagogisk bruk av iPad. Alle spørsmål og utsagn kunne besvares gjennom avkrysning av svaralternativer, i del 4 var det to spørsmål hvor ett av svaralternativene gir anledning til å skrive inn tekst (hybridspørsmål). Analysene og vår tolkning av svarene fra lærerne viser at de viktigste funnene i denne delen av skoleundersøkelsen kan sammenfattes under følgende hovedkategorier: Lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse – PfDK Lærernes bruk av iPad i undervisningen Lærernes erfaringer med skoleledelse, klasseledelse og PfDK Lærernes vurderinger av skolens strategi og betingelser for å fremme pedagogisk bruk av iPaden_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;81
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectikten_US
dc.subjectipaden_US
dc.subjectskolenen_US
dc.titleImplementering av 1:1 iPad i Kongsberg, Larvik og Notodden kommuner: Siste gjennomføring, høsten 2020en_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber46en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/