dc.contributor.author | Egeberg, Gunstein | |
dc.contributor.author | Wølner, Tor Arne | |
dc.contributor.author | Bjørnsrud, Halvor | |
dc.date.accessioned | 2021-12-17T13:30:31Z | |
dc.date.available | 2021-12-17T13:30:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7206-637-5 | |
dc.identifier.issn | 2535-5325 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2834931 | |
dc.description.abstract | De tre kommunene Kongsberg, Larvik og Notodden har implementert iPad som en læringsressurs for alle elever (1:1 iPad). Med bakgrunn i oppdragets mandat er dette den tredje rapporten hvor hensikten er å kartlegge hvor lærere, skoler og kommuner befinner seg i arbeidet med bruk av iPad i elevenes læringsprosesser. Overordnet sett handler rapportskrivernes mandat samtidig om å vurdere om 1:1 satsingen i disse kommunene har et potensial som kan styrke elevenes læringsprosesser og læringsutbytte. Samtidig er dette erfaringer og kunnskap som kan trekkes inn i lærerutdanningen og masterstudiet i profesjonell faglig digital kompetanse (PfDK) ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Med det ovennevnte som bakgrunn, ble det i 2018 utformet et første spørreskjema med spørsmål og påstander. Dette ble revidert i 2019 og 2020 for å få bedre svar på hva lærerne mener om ulike momenter ved den kommunale implementeringen i skolesektoren.
Spørreskjemaet fra 2020 inneholder 96 spørsmål som er strukturert i fire deler. Ved siden av informasjon om lærernes bakgrunn (del 1; 8 spørsmål), er det spørsmål om lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse - PfDK1 (del 2; 49 spørsmål), deres bruk av iPad i undervisningen (del 3; 22 spørsmål), deres erfaringer med skoleledelse, klasseledelse og PfDK (del 4; 17 spørsmål) og deres vurderinger av skolens strategi og betingelser for å fremme pedagogisk bruk av iPad. Alle spørsmål og utsagn kunne besvares gjennom avkrysning av svaralternativer, i del 4 var det to spørsmål hvor ett av svaralternativene gir anledning til å skrive inn tekst (hybridspørsmål). Analysene og vår tolkning av svarene fra lærerne viser at de viktigste funnene i denne delen av skoleundersøkelsen kan sammenfattes under følgende hovedkategorier:
Lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse – PfDK
Lærernes bruk av iPad i undervisningen
Lærernes erfaringer med skoleledelse, klasseledelse og PfDK
Lærernes vurderinger av skolens strategi og betingelser for å fremme pedagogisk bruk av iPad | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;81 | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject | ikt | en_US |
dc.subject | ipad | en_US |
dc.subject | skolen | en_US |
dc.title | Implementering av 1:1 iPad i Kongsberg, Larvik og Notodden kommuner: Siste gjennomføring, høsten 2020 | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Forfatterne | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 46 | en_US |