Skolerelasjoner og tilhørighet hos elever som opplever god psykisk helse og lite skolestress i videregående skole. Hvilke erfaringer forteller ungdom selv har hatt betydning for dem.
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn og hensikt: God psykisk helse og lite skolestress i den videregående skolen, blir knyttet til gjennomføring av utdanning og velvære. Psykisk helse og skolestress påvirker elevenes opplevelse av mestring. Målet med undersøkelsen er å få fram sammenhenger mellom elevenes egne erfaringer og refleksjoner over ulike relasjoner de har med skole, lærer og tilhørighet de opplever med elevgruppa og til skolen de går på, og det at de har god psykisk helse og opplever lite skolestress
Tema og problemstilling: Tema for oppgaven har vært elevenes erfaringer i skolesettingen, som de knytter til god psykisk helse og lite skolestress. Problemstillingen var:
«Hvilke erfaringer forteller elever i videregående skole, har hatt betydning for at de opplever at de har god psykisk helse og opplever lite skolestress?»
Teorigrunnlaget: Mestringsteori og mestringstro (Bandura), salutogene faktorer (Antonovsky) Tilhørighet (Baumeister&Leary) og en sosioøkologisk modell for menneskelig utvikling (Bronfenbrenner).
Metode: Kvalitativ metode, fokusgruppeintervjuer med 19 elever i videregående skole, fordelt på 3 fokusgrupper.
Hovedfunn: Informantene beskriver en opplevelse av både akademisk og sosial tilhørighet, som viktig for deres opplevelse av god psykisk helse og skolestress. Gode relasjoner med lærere sosialt og faglig i samspill med tilhørighet til elevene vektlegges. Det at elevene opplever å være agenter i eget liv, ses på som helsefremmede. For at flere elever skal oppleve disse sammenhengene, må helsefremmende arbeid i skolen initieres med en helskoletilnærming, hvor fokus på å tilrettelegge for trygge relasjoner på og mellom alle nivå, vektlegges. Background and purpose of study: Psychological well-being and low levels of school related stress in upper secondary school is related to successful study completion and well-being. Psychological health and school stress influence students’ experience of coping. The goal of the research study was to identify which experiences upper secondary school students describe having had which have helped them experience good mental health and low school related stress. The research question builds upon the results of the ‘Ungdataundersøkelesen i Vestfold 2017’
Topic and research question: The research topic was students’ experience of the school setting which they associate with good mental health and low levels of school related stress. The research question was: ‘Which experiences do upper secondary school students describe as meaningful in enabling good mental health and low levels of school related stress?’
Theoretical background: Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective and Self-afficacy (Bandura), salutogenetiv resources (Antonovsky) and a socio-economical model for human development (Bronfenbrenner)
Method: Qualitative method with focus group interviews with 19 upper secondary students across three focus groups.
Main results: The students describe the experience of both academic and social belonging as important for their experience of good mental health and low school stress. Positive relationships with teachers both socially and academically along with the sense of belonging was emphasised. So that more students can experience better mental health and stress levels, schools should implement whole-school approach to health promotion work, where the focus should be on enabling secure relationships on and between all levels.