Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVinje, Vegard
dc.date.accessioned2015-04-07T09:02:57Z
dc.date.available2015-04-07T09:02:57Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/280965
dc.description.abstractMange vil hevde at skolen er i stadig utvikling. Den må forholde seg til gjeldene lovverk og den påvirkes hele tiden av ulike mennesker med ulik agenda. Skolen er noe som mange har en mening om. Media bidrar til å sette viktige spørsmål på dagsorden og formidler politikernes mange forslag til løsninger. Det utarbeides læreplaner, nye forskrifter og lovendringer. Midt i alt lever også de ulike skolene sine egne liv. De må forholde seg til sin egen virkelighet og sine egne utfordringer. Denne studien tar utgangspunkt i en skole og hva lærere og ledere ved denne skolen gjør for å utvikle egen praksis mot det bedre. Hvordan kan vi utvikle skolens praksis mot det bedre? Alle skoler består av mennesker som alle er ulike og kan ha egne oppfatninger av hva som er bra eller dårlig og hva som fungerer og ikke fungerer. For å kunne utvikle skolen mot det bedre er det nødvendig også å legge forholdene til rette for menneskelig utvikling. Studien tar derfor utgangspunkt i menneskene og deres opplevelse av - og erfaring med skoleutvikling. Å legge til rette for utvikling og vekst handler om å møte mennesket der det er. Det handler om å bygge en bro mellom der mennesker er i dag og der mennesker, ut i fra sine individuelle og kollektive forutsetninger, kan befinne seg i fremtiden. Skoleleders rolle i utviklingsprosesser blir av mange trukket frem som sentral og avgjørende. I denne studien er skoleleders rolle beskrevet gjennom min egen rolle i utviklingsarbeidet. Ved å begrunne oppbygging, handlinger og valg i den studerte prosessen med relevant litteratur og teori, er håpet at studien kan være et bidrag til en bedre forståelse av skoleutvikling som fenomen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.haspartHvordan kan en skoleleder bruke en aksjonslæringsprosess som grunnlag for å videreutvikle skolens kompetanse?nb_NO
dc.subjectAksjonslæringnb_NO
dc.subjectSkoleledelsenb_NO
dc.subjectKompetanseutviklingnb_NO
dc.titleKompetanseutvikling gjennom aksjonslæring : hvordan kan en skoleleder bruke en aksjonslæringsprosess som grunnlag for å videreutvikle skolens kompetanse?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLEDnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel