Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlafsen, Anja Hagen
dc.contributor.authorGulliksen, Tine Grønneberg Moe
dc.contributor.authorOmmen, Stine Hagen
dc.date.accessioned2021-09-29T16:12:23Z
dc.date.available2021-09-29T16:12:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2613763:44457325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786102
dc.description.abstractStudiets tema og problemstilling Det siste året har bydd på utfordringer i arbeidslivet. Da Covid-19 inntraff Norge mars 2020, måtte arbeidsgivere sende arbeidstakere på hjemmekontor. Muligheten til å dele kunnskap ved kaffemaskiner, i ganger og ved lunsjtider forsvant. For at kunnskapsdeling skal skje fra hjemmekontoret er det viktig at den ansatte er motivert til å dele av sin kunnskap. Det finnes flere faktorer som vil være med på å fremme eller hemme motivasjonen for kunnskapsdeling ved hjemmekontor. Teorigrunnlaget for denne studien har tatt utgangspunkt i selvbestemmelsesteorien (Ryan & Deci, 2017) og jobbkarakteristikamodellen (Hackman & Oldham, 1975). Selvbestemmelsesteorien ser på forskjellige typer motivasjon og er sentralt opptatt av individers tre grunnleggende behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet. Jobbkarakteristikamodellen tar for seg jobbegenskaper som er med på å legge til rette for optimal motivasjon hos de ansatte. Vi har gjennom de teoretiske rammeverkene utarbeidet problemstillingen for vår masteroppgave, som er formulert som følgende: “Hvilke faktorer fremmer eller hemmer de ansattes motivasjon for kunnskapsdeling ved hjemmekontor?” Metode For å besvare problemstillingen i oppgaven har vi gjennomført en kvalitativ studie med et fenomenologisk forskningsdesign. Oppgavens empiriske grunnlag er basert på ni semistrukturerte intervjuer med informanter fra en offentlig organisasjon. Datamaterialet vi har samlet inn har vi tematisk analysert gjennom en abduktiv tilnærming. Hovedfunn Samlet sett finner vi at informantene får tilfredsstilt behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet, samt at ledere som en organisatorisk faktor har tilrettelagt for gode forutsetninger som medfører en autonom motivasjonen for kunnskapsdeling ved hjemmekontoret hos informantene. Vi finner at jobbkarakteristikamodellen har bidratt til å tilrettelegge for indre motivasjon gjennom forskjellige individuelle faktorer og gjennom den mellommenneskelige faktoren tilbakemeldinger. Informantene opplever at det er lagt godt til rette for at de skal få delt kunnskap fra hjemmekontoret. Å ha et godt forhold til kollegaer, det å bli gitt frihet og fleksibilitet samt å oppleve å bli gitt tilbakemeldinger på utført arbeid er faktorer som er med på å fremme motivasjonen for kunnskapsdeling ved hjemmekontor.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMotivasjon for kunnskapsdeling ved hjemmekontor
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel