Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMadssen, Widar
dc.contributor.authorLindberg, Ina Aasheim
dc.date.accessioned2021-09-07T16:12:14Z
dc.date.available2021-09-07T16:12:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2564794:42935431
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774245
dc.description.abstractDet overordnede temaet for denne masteroppgaven er identitet og problemstillingen jeg forsøker å svare på lyder som følger: «Hvilken identitetstematikk blir belyst i Gul bok (2020) av Zeshan Shakar og hvorfor er boka aktuell å bruke for å oppnå mål om identitetsutvikling på ungdomstrinnet?». Identitet er et mangesidig begrep som behøver å forklares. Jeg benytter teoriperspektiver fra både sosiologien og psykologien for å definere hva jeg legger i identitetsbegrepet. Deretter benytter jeg den samme teorien til å gjennomføre en tematisk analyse av romanen Gul bok av Zeshan Shakar. Analysen finner at romanen belyser flere utfordringer knyttet til identitetsutvikling, blant annet at det ikke alltid er samsvar mellom hvem man er, hvordan andre oppfatter en og hvem man selv ønsker å være. I oppgavens didaktiske del argumenterer jeg for at Gul bok kan være aktuell å bruke i undervisning på ungdomstrinnet. En av grunnene til dette er at romanen presenterer et minoritetsperspektiv, som er mangelvare i skjønnlitteraturen som blir brukt i skolen. Dagens norske klasserom består av elever med ulik bakgrunn. For at disse elevene skal kunne utvikle sin identitet, har de behov for å lese litteratur som både kan speile og utfordre dem. Shakars roman tematiserer flere utfordringer som både minoritets- og majoritetselever sannsynligvis vil kunne speile seg i og bli utfordret av. Derfor konkluderer jeg med at lesing av Gul bok kan være en potensiell inngang til å oppnå mål om identitetsutvikling.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Det er ikke vits å vise dem enda tydeligere at du er annerledes, det ser de av seg selv" Identitetsteoretiske og didaktiske perspektiver på "Gul bok" (2020) av Zeshan Shakar
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel