Dataspill som læringsverktøy i historiefaget
Abstract
Temaet for denne oppgaven er hvordan dataspill fungerer som læringsverktøy i historiefaget på videregående trinn. For å løse denne problemstillingen har jeg utført to historieøkter på i to forskjellige klasser ved hjelp av dataspillet Through The Darkest of Times. Spillet omhandler motstandsbevegelsen som oppstår i Tyskland etter Hitler blir utnevnt til rikskansler. Spillerens oppgave er å lede denne motstandsbevegelsen.
Det denne oppgaven fokuserer mest på er hvordan man som lærer bruker dataspill riktig i historiefaget. En stor porsjon av forskningen rundt temaet omtaler dataspill som et læringsverktøy med mye potensiale, men det finnes lite forskning om hvordan læreren kan bruke det. Derfor har jeg brukt denne oppgaven til å eksperimentere, og har laget et opplegg utfra spillpedagogiske og historiedidaktiske rammer.
Etter jeg utførte oppleggene opplevde jeg variert suksess. Noen elever lærte opplevde læring innenfor øktens målsettinger, mens andre elever bommet litt i forhold til øktens hensikt. Det viser at det er et potensiale for at dataspill kan brukes effektivt i historiefaget, men at det også er noen fallgruver man som lærer må være bevisst på.