Show simple item record

dc.contributor.advisorBranstad, Are
dc.contributor.authorHødal, Lars Møinichen
dc.contributor.authorAglen, Paul Inge
dc.date.accessioned2021-08-25T16:12:27Z
dc.date.available2021-08-25T16:12:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2498293:44881129
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771254
dc.description.abstractBåde i offentlig og privat sektor ser vi at endringstakten går raskere. De som etterspør varer og tjenester har en forventning om stadige forbedringer i takt med at for eksempel tekniske muligheter åpner seg. I tillegg er det viktig å for en virksomhet å kunne omstille seg raskt for raskt å kunne parere initiativer som konkurrenter tar. For at virksomheter skal lykkes i denne situasjonen er det viktig at de de evner å nå sine mål og at de er smidige. En metodikk som brukes for å nå mål er objectives and key results (OKR). Dette er en utbredt metodikk i USA, men en del norske virksomheter bruker nå OKR for å nå mål. Ved å bruke OKR kan også en virksomhet oppnå økt smidighet. Dette synes vi er interessante temaer og vi begynte å forske på dette. Vi har formulert følgende problemstilling for forskningsprosjektet vårt: “Hvilke utfordringer oppsto ved innføring, utarbeidelse og oppfølging av OKR i Bedrift Alfa og Beta?” Vår studie er en komparativ casestudie hvor vi har gått inn i to norske virksomheter som benytter OKR. Vi ser både på hva ledelsen gjør for å skape tilslutning til måstyringssystemet OKR. De to virksomhetene, Alfa og Beta, har tatt mange ulike veivalg når det gjelder hvordan de har innført OKR i den enkelte virksomhet. Selve arbeidet med å utarbeide nye OKR i hver målperiode samt oppfølgningen av OKR er også svært ulik. Det har gitt gode muligheter for å studere hvilke grep ledelsen har tatt i det to virksomhetene og hva som har fungert godt og mindre godt. Den virksomheten som lykkes best med meningsskapingen har spesielt lykkes med å skape en god arena der erfaringer og informasjon knyttet til OKR deles. Der skjer det viktig samhandling etter et fast mønster. I materialet fra intervjuene finner vi også et eksempel på at den ene virksomheten har brukt OKT til å gjøre en kursendring for å stanse kundeflukt under koronapandemien. Den andre virksomheten har støtt på noen utfordringer knyttet til OKR prosessen, men informantene var klare på at de virksomheten hadde hatt en markant forbedring i hvordan OKR prosessen i selskapet fungerte. Det er flere grep lederne kan benytte seg av for å styrke utviklingen ytterligere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleOKR og smidighet-hvilke utfordringer må ledelsen håndtere En komparativ casestudie av to norske virksomheter
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record