Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBranstad, Are
dc.contributor.authorHødal, Lars Møinichen
dc.contributor.authorAglen, Paul Inge
dc.date.accessioned2021-08-25T16:12:27Z
dc.date.available2021-08-25T16:12:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2498293:44881129
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771254
dc.description.abstractBåde i offentlig og privat sektor ser vi at endringstakten går raskere. De som etterspør varer og tjenester har en forventning om stadige forbedringer i takt med at for eksempel tekniske muligheter åpner seg. I tillegg er det viktig å for en virksomhet å kunne omstille seg raskt for raskt å kunne parere initiativer som konkurrenter tar. For at virksomheter skal lykkes i denne situasjonen er det viktig at de de evner å nå sine mål og at de er smidige. En metodikk som brukes for å nå mål er objectives and key results (OKR). Dette er en utbredt metodikk i USA, men en del norske virksomheter bruker nå OKR for å nå mål. Ved å bruke OKR kan også en virksomhet oppnå økt smidighet. Dette synes vi er interessante temaer og vi begynte å forske på dette. Vi har formulert følgende problemstilling for forskningsprosjektet vårt: “Hvilke utfordringer oppsto ved innføring, utarbeidelse og oppfølging av OKR i Bedrift Alfa og Beta?” Vår studie er en komparativ casestudie hvor vi har gått inn i to norske virksomheter som benytter OKR. Vi ser både på hva ledelsen gjør for å skape tilslutning til måstyringssystemet OKR. De to virksomhetene, Alfa og Beta, har tatt mange ulike veivalg når det gjelder hvordan de har innført OKR i den enkelte virksomhet. Selve arbeidet med å utarbeide nye OKR i hver målperiode samt oppfølgningen av OKR er også svært ulik. Det har gitt gode muligheter for å studere hvilke grep ledelsen har tatt i det to virksomhetene og hva som har fungert godt og mindre godt. Den virksomheten som lykkes best med meningsskapingen har spesielt lykkes med å skape en god arena der erfaringer og informasjon knyttet til OKR deles. Der skjer det viktig samhandling etter et fast mønster. I materialet fra intervjuene finner vi også et eksempel på at den ene virksomheten har brukt OKT til å gjøre en kursendring for å stanse kundeflukt under koronapandemien. Den andre virksomheten har støtt på noen utfordringer knyttet til OKR prosessen, men informantene var klare på at de virksomheten hadde hatt en markant forbedring i hvordan OKR prosessen i selskapet fungerte. Det er flere grep lederne kan benytte seg av for å styrke utviklingen ytterligere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleOKR og smidighet-hvilke utfordringer må ledelsen håndtere En komparativ casestudie av to norske virksomheter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel