dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven ønsker vi å belyse temaet enkeltbarnets tilhørighet i fellesskapet. Vi har, gjennom tidligere praksis i barnehagefeltet, erfart utfordringer knyttet til temaet, og ønsket derfor å undersøke pedagogiske lederes opplevelse av enkeltbarnets tilhørighet i toddlerfellesskapet. Vi har valgt å rette søkelyset mot de yngste barna i barnehagen, barna i alderen 0-3 år, og formulerte problemstillingen; «Hvordan kan pedagogisk leder bidra til de yngste barnas opplevelse av uerstattelighet og tilhørighet i toddlerfellesskapet?»
Vi har gjennomført våre undersøkelser gjennom kvalitative forskningsintervjuer, i to fokusgrupper. Hver av fokusgruppene bestod av to pedagogiske ledere, tilknyttet småbarnsavdeling. Undersøkelsene viser at pedagogisk leders menneskesyn, pedagogisk leders arbeid og pedagogisk lederes opplevelse av strukturelle og organisatoriske rammer kan påvirke arbeidet med toddlerens tilhørighet og uerstattelighet. Samtlige av informantene i undersøkelsen forteller at de ser tilhørighet som grunnleggende for barns «well-being» og «well-becoming». Informantenes utsagn, samt teorien, har vist oss at arbeidet pedagogisk leder gjør for barns tilhørighet og uerstattelighet knyttes til helt grunnleggende behov, og har direkte påvirkning på deres opplevelse av livskvalitet, her og nå, og i fremtiden. | en_US |