Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Pernille Jahnsen
dc.contributor.authorViken, Sølvi Anita Stokke
dc.date.accessioned2021-08-04T16:12:57Z
dc.date.available2021-08-04T16:12:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2663248:43969264
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766289
dc.descriptionDenne oppgaven blir tilgjengelig 2025-06-02
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvordan ledelsen på en videregående skole kan legge til rette for å utvikle fungerende praksisfellesskap. Ved å foreta intervjuer med ledere og lærere på en stor og kompleks skole, ønsket jeg å ta del i deres erfaringer med hvordan eksisterende praksisfellesskap er lagt til rette for. Jeg rettet fokus mot hvordan lederne og lærerne opplevde at praksisfellesskapene fungerte og hvilke tiltak informantene tenkte kunne tilføres for å utvikle praksisfellesskapene ytterligere. Studien baserer seg på et kvalitativt forskningsdesign hvor empiri sammen med teori har vært utgangspunkt for drøfting. Analysen tar utgangspunkt i meningsfortetning og spenninger mellom informantenes opplevelser. Jeg valgte tema og problemstilling ut fra min interesse om hvor kompleks ledelse er. Å være en leder krever langvarige og gjennomreflekterte valg om hvordan anvende ressursene, tiden og medarbeiderne som er tilgjengelig. Jeg har i hovedsak benyttet meg av praksisfellesskapsteori og organisasjonsteori fra henholdsvis Wenger og Senge. Profesjonalitet gjennom samarbeid ved hjelp av Hargreaves og O`Connor, samt tilpasset ledelse med vekt på relasjonskompetanse og motivasjon fra Spurkeland. Ved å benytte meg av flere informanter har jeg oppdaget ulike funn og tendenser, som kan være av interesse for å arbeide videre med på skolen. Hovedkonklusjon for forskningen er at for å legge til rette for praksisfellesskap som fungerer er individene i organisasjonen avhengig av god kommunikasjon; for på den måten å innhente og dele nødvendig informasjon. En annen nødvendighet er fysisk tilstedeværelse av samtlige ansatte og synlig ledelse ut på skolen. Jeg ser også at avklarte forventninger mellom ledelse og lærere er avgjørende for hvordan praksisfellesskapene fungerer. Avslutningsvis er relasjoner basert på tillit sentralt for å skape en kultur der alle føler seg sett og hørt, samt at strukturer og rammer medfører forutsigbarhet, trygghet og motivasjon.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSnakk med folk. Hvordan legge til rette for praksisfellesskap?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel