Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjerklund, Monica
dc.contributor.authorEskeland, Siri
dc.date.accessioned2021-08-04T16:12:55Z
dc.date.available2021-08-04T16:12:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2663248:43969363
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766287
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan spesialpedagoger som jobber i barnehage opplever bruk av atferdsterapeutiske tilnærminger rundt barn med autismespekterforstyrrelser. Jeg valgte å gjøre en kvalitativ undersøkelse der jeg gjennomførte semistrukturerte intervjuer med to spesialpedagoger med erfaringer på dette området. Ettersom utvalget er begrenset til to informanter, kan ikke funnene sies å være generaliserbare, men de er likevel beskrivende nettopp for disse spesialpedagogenes unike opplevelser i egen arbeidshverdag. Deres bidrag inneholdt refleksjoner rundt etiske problemstillinger, tilrettelegging for læring og utvikling, gjennomføring av treningsopplegg, mål om inkludering i barnefellesskapet og forutsetninger for samarbeid med barn med autismespekterforstyrrelser. Jeg har trukket fram behavioristisk og sosiokulturell læringsteori for å drøfte ulike forståelser for barnets læringsforutsetninger, der ulike elementer fra hver av læringsteoriene kan synes hensiktsmessig for ulike forståelser av læring hos barnet. Jeg har sett funnene fra informantene i sammenheng med et utvalg av teoretikere innen etisk filosofi; Knud Ejler Løgstrup og Emmanuel Levinas, som begge ser moralske hensyn som nærhetsetiske relevante spørsmål, der vi settes til ansvar i møtet med et annet menneske. De nærhetsetiske teoriene utfordres i møtet med atferdsterapeutiske tilnærminger; spesialpedagogens møte med barnets ansikt og de moralske implikasjonene som medfølger et slikt møte kan komme i konflikt med tilnærminger som skal bidra med å regulere barnets atferd. Jeg reflekterer også rundt informantenes innspill i sammenheng med lovreguleringer gitt av eksempelvis grunnloven, rammeplan for barnehagen, barnehageloven og veilederen for spesialpedagogisk hjelp, som blant annet legger føringer for inkludering av alle barn i barnehagefellesskapet, barnets rett til medbestemmelse og barnets rett til spesialpedagogisk tilrettelegging. Funnene fra intervjuene viser at informantene opplever at deres profesjonelle skjønn i flere tilfeller kommer i konflikt med strukturelle rammer rundt det spesialpedagogiske arbeidet. Det innebærer hvordan ulike personer forventer et vedtakstimer skal benyttes, det gjelder måloppnåelser som er i konflikt med hverandre, forventninger til barnets deltakelse i fellesskapet og utfordringer som viser seg når ulike fagpersoner arbeider med barnet på måter som kan virke ødelegge for et allerede fungerende samarbeid.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Hvorfor stiller den personen masse krav til meg nå?" Spesialpedagogers etiske refleksjoner knyttet til bruk av atferdsterapeutiske tilnærminger i deres arbeid med barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel