Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStenshorne, Marit Elisabeth
dc.contributor.authorRysjedal, Torgeir Engen
dc.date.accessioned2021-08-04T16:12:44Z
dc.date.available2021-08-04T16:12:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2663248:43969276
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766280
dc.description.abstractSammendrag Denne studien har som formål å undersøke hvordan skoleledere arbeider og ser sin rolle med å ivareta de føringen som har kommet gjennom overordnet del tilknyttet LK20. Som skoleleder har du et ansvar for å utvikle skolen og kompetansen den innehar i tråd med de føringene som kommer gjennom blant annet læreplanen. Derfor har jeg i denne studien sett nærmere på hvordan skoleledere arbeider med kompetanseutviklingen, som skal være i tråd med ny overordnet del og spesifikt kapittel 3.5 Profesjonsfelleskap og skoleutvikling. For å belyse hvordan skoleleder vurderer sin egen rolle i lærernes kompetanseutvikling i forhold til overordnet del og profesjonsfelleskap har oppgaven fått følgende problemstilling: Hvordan vurderer skoleleder sin rolle i lærernes kompetanseutvikling med vekt på profesjonsfellesskap i overordnet del? Studiens teoretiske rammeverk er bestående av teori knyttet til ulike strategier for å lede læreres læring for å tilnærme meg problemstillingen. Denne teorien består av sentrale trekk ved profesjonell læring i felleskap, translasjon og ledelsesformer som transformasjonsledelse og instructional leadership. Det redegjøres også for makt og tillit før det avsluttes med å presentere ekspansiv læring, som et analyseverktøy for utvikling av et godt profesjonsfellesskap. Denne oppgaven bygger på kvalitativ metode og brevmetoden med en fenomenologisk tilnærming som vitenskapeligteoretisk og hermeneutikk som vitenskapstradisjon. Brevmetoden er en mellomting mellom spørreskjema og intervju som er nyttig for å gå nærmere inn på et fenomen der informantene svarer skriftlig på noen spørsmål som lar de bruke tid og kan reflektere over svarene sine. Jeg har også sendt ut et pilotbrev for å sikre at brevspørsmålene skulle kunne belyse problemstillingen og forskningsspørsmålene, slik at man eventuelt kan justere dem før det endelige datamaterialet blir innhentet. Jeg har både forsket i egen kultur og på andre skoler, som har både vært utfordrende og interessant. Det har gitt meg en dypere innsikt i hvordan man arbeider med skoleutvikling på egen arbeidsplass, men samtidig har samtaler med veileder bidratt til å se funnene og brevbesvarelsene med nye øyne. Studiens resultat viser seg gjennom funnene ved at det kan tolkes som at skoleledere ser sin rolle som tilretteleggere og viser vei gjennom utviklingsarbeidet. Samtidig ønsker de å være til stede for lærerne i arbeidet med kompetanseutviklingen. Det fremkommer også funn som kan tyde på at det fortsatt må arbeides med intensjonene i kapittel 3.5 i overordnet del, da det forekommer enkelte tilfeller av parafrasering og gjengivelser blant informantenes brev.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSkoleleder, en tilrettelegger. En kvalitativ undersøkelse i hvordan skoleledere vurderer sin rolle med vekt på profesjonsfellesskap i overordnet del.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel