Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindquist, Hein
dc.contributor.authorAunet, Rikke
dc.contributor.authorSmeby, Stine Rovelstad
dc.date.accessioned2021-08-04T16:12:43Z
dc.date.available2021-08-04T16:12:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2663248:43969297
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766279
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøkes barnehagens og skolens arbeid med litterasitet som grunnlag for personlig utvikling og senere samfunnsdeltakelse. Språkforståelse utvikles allerede fra tidlig barndom, og gjennom hele livet. Den utgjør et sentralt område innen litterasitetsteorien, og er avgjørende for deltakelse i dagensmedie- og kunnskapssamfunn. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan en arbeide med språkforståelse i et litterasitetsperspektiv i barnehage og skole? For å konkretisere problemstillingen ytterligere stiller vi følgende forskningsspørsmål: * Hvordan kan arbeidet med språk- og leseforståelse i barnehagen og begynneropplæringen utformes? * Hvilke sammenhenger finner vi mellom litterasitetsarbeidet i barnehagen ogbegynneropplæringen? * Hvordan kan arbeid med tidlig litterasitet virke forebyggende for vansker medleseforståelse? Formålet med oppgaven er å belyse hvordan arbeidet med litterasitet kan utformes i barnehagen og ibegynneropplæringen. Det teoretiske grunnlaget presenterer sentrale perspektiver for litterasitetsbegrepet, og avgrensingen som blir gjort mot språkforståelse og leseforståelse. Vi vil også se hvordan vansker med litterasitet og leseforståelse har sammenheng med tidlig litterasitet og språkforståelse. Studien er kvalitativ med hermeneutisk forankring, og baserer seg på dokumentanalyser av den nasjonale strategien Språkløyper. Hovedfunn Vi finner at arbeidet med litterasitet i barnehagen har stort fokus på språkforståelse. Arbeidet med litterasitet i skolen har derimot et større fokus på avkoding og tekniske ferdigheter. Det kommer frem at det er viktig å etterstrebe en sammenheng mellom barnehage og skole. Samtidig finner vi en diskontinuitet mellom noen av delene i datamaterialet, hvilket kan synliggjøre utfordringene med å konkretisere arbeidet med litterasitetsforståelse i begynneropplæringen, der arbeid med avkoding også er sentralt. I tillegg blir det tydelig at tidlige tiltak har større effekt enn senere, og arbeid med tidlig litterasitet er vesentlig for utviklingen av leseforståelse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSpråkforståelse i et litterasitetsperspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel