Fysisk aktiv læring i norskfaget
Abstract
Bakgrunn: Det dualistiske synet har lenge preget skolen, og under et praksisopphold ble vi introdusert for fysisk aktiv læring som handler om læring igjennom bevegelse. Denne masteravhandlingen undersøker hvordan et utvalg norsklærere praktiserer og erfarer fysisk aktiv læring som en del av sin undervisning. Det er kommet ny læreplan i norsk og vi undersøker om det er noe i den som kan knyttes til fysisk aktiv læring.
Metode: I denne avhandlingen benyttes kvalitativ metode i form av semistrukturert intervju. Designet er en tverrsnittstudie med et utvalg, hvor utvalget består av fire norsklærere som praktiser fysisk aktiv læring. Det ble gjennomført et digitalt intervju med hver og en av lærerne. Dataene fra intervjuene ble analysert ved hjelp av en kategorisert analyse.
Resultat: Funn gjort i avhandlingen viste at lærerne hadde ulike erfaringer med fysisk aktiv læring. Lærerne som hadde størst personlig interesse for arbeidsmetoden hadde større forståelse og flere refleksjoner om arbeidsmetoden. Én av fire lærere nevnte læring som sin motivasjon for å bruke fysisk aktiv læring, men deres beskrivelse av praksisen sa noe annet.
Nøkkelord: fysisk aktiv læring, bevegelse, lærernes erfaringer, kontekst og multimodalitet