Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlåtto, Anette Vaage
dc.contributor.advisorKjærgård, Roger
dc.contributor.authorDalsheim, Ina Kvalen
dc.date.accessioned2021-07-29T16:12:43Z
dc.date.available2021-07-29T16:12:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2594326:42747091
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2765672
dc.description.abstractJeg har i mitt masterarbeid gjennomført fokusgruppeintervju med elever som tar påbygg til generell studiekompetanse etter to år på yrkesfag. Problemformuleringen for masteroppgaven er «Hvilke råd gir påbyggselever til ungdom og veiledere for valg av videregående opplæring?» Metoden jeg har brukt er tematisk analyse. Det er en enkel og systematisk analyse, og bakgrunnen for at jeg har valgt denne metoden er at informasjonen skal være lett tilgjengelige og oversiktlig for leseren. Målet mitt er at rådene informantene kommer med, kan være med å videreutvikle rådgivingsarbeidet i skolen. De erfaringene påbyggselever har, kan være med på å bidra til dette fordi de både har erfaring med å være elever i videregående skole samtidig som valget av videregående opplæring ikke ligger så langt tilbake i tid. Mine hovedfunn er basert på uttalelsene fra informantene og deretter drøftet opp mot tidligere forskning, Krumboltz’ teorier og Deweys fokus på læring. Hovedfunnene er: * de som veileder må sørge for å ha en god relasjon til veisøkerne * valgfokus må tones ned og man må ha mer fokus på refleksjon frem mot valgene * man må ta seg god tid med tanke på valget, både veiledere og veisøkere * flere bør benytte seg av kurs i utdanningsprogram, samtidig som de videregående skolene må etterstrebe å gi et mest mulig realistisk bilde av utdanningsprogrammene * det er viktig ikke å gjøre valget for videregående skole for stort fordi det finnes flere muligheter videre Jeg har, så godt det lar seg gjøre, skrevet i et språk som jeg håper er enkelt å forstå, samtidig har jeg hatt fokus på at det ikke skal gå på bekostning av det faglige. Dette fordi jeg håper at oppgaven skal kunne være av interesse å lese både for dem som jobber innen karrierveiledningsfeltet, men også for dem som i sin hverdag har en rolle hvor karriereveiledning er en del av oppgavene selv om de ikke vil plassere seg innen karriereveiledningsfeltet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Ikke vent med å ta valget til du er skolelei, det er mørkt ute og du er litt vinterdeprimert» - Påbyggselevers refleksjoner rundt valg av videregående opplæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel