Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolm-Nordhagen, Anne
dc.contributor.advisorMohuus, Geir H.
dc.contributor.authorPhillips, Trude Skarstein
dc.date.accessioned2021-07-29T16:12:38Z
dc.date.available2021-07-29T16:12:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2594326:42747106
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2765668
dc.description.abstractTemaet for masteravhandlingen er gruppeveiledning som utgangspunkt for karrierelæring frem mot valg av høyere utdannelse. Den teoretiske rammen er sosiokulturell karrierelæringsteori knyttet til karrierelæring og valg. Empirien er hentet ut fra et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i samarbeid mellom lokalt næringsliv og seks elever på 3 året ved studieforforberedende videregående skole. Gjennom deltagelse og dokumentering av et studieveiledningsprogram ble følgende problemstilling søkt svar på: Hvordan kan et studieveiledningsprogram i samarbeid mellom lokalt næringsliv og en gruppe elever ved studiespesialiserende bidra til utforskning av ulike studie- og yrkesretninger frem mot valget av høyere utdannelse. Tre forskningsspørsmål skulle bidra til å svare på problemstillingen; 1: Hvilke mulighetshorisont og eventuelle begrensninger har elevene med seg inn i studieveiledingsprogrammet slik de kommer til syne når vi møtes til første samling? 2: Hvordan har deltagelsen i studieveiledningsprogrammet påvirket elevenes mulighetsbevissthet og eventuelle begrensninger? 3: Hvordan kan denne type samarbeid mellom lokalt næringsliv og skole komme i stand? Resultatene som har fremkommet synliggjør studieveiledningen å myndiggjøre elevene hvor de sees som de viktigste i valgsituasjonen de befinner seg i. Gjennom øvelser i gruppefellesskapet, refleksjoner, indre og ytre dialoger knyttet til karriererelaterte begreper og karrierekompetanser har de fått satt ord på tanker og følelser rundt sin egen usikkerhet og frustrasjon de kjenner på for selve studievalget. Dette har igjen bidratt til økt selvinnsikt og mulighetsbevissthet. Masterprosjektet har vist at å sette fokus på karrierelæring frem mot valget av høyere studier støtter elevene i å ta meningsfulle fremtidige studievalg. Det at elevene ble mer orientert mot læring av karrierekompetanser, fremfor utelukkende å fokusere på valget bidro til å redusere opplevelsen av usikkerhet. I gruppefellesskapet og de kollektive lærings- og utviklingsprosessene bidro studieveiledningsprogrammet til at elevene sammen utviklet bedre selvfølelse, mestringstro og en opplevelse av fellesskapet. Dette bidro igjen til en avindividualisering og normalisering av valgprosessen elevene står i, og ga elevene et fristed i arbeidet med temaene. Det viser at denne type karriereveiledning bidrar til at elevene åpner opp for utforskning av ulike studie- og yrkesretninger. Avslutningsvis ble det argumentert for viktigheten av tverrsektorielle samarbeid mellom skole og lokalt næringsliv.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleValg eller læring ? Ja takk begge deler!
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel