Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolm-Nordhagen, Anne
dc.contributor.authorValla, Lisbeth
dc.date.accessioned2021-07-29T16:12:33Z
dc.date.available2021-07-29T16:12:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2594326:42747082
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2765666
dc.description.abstractI lys av utviklingen i samfunnet har skolen blitt et sted hvor det er viktig å være og ikke bare et sted for å lære. Etter 15 år som miljøterapeut på en barneverninstitusjon, har jeg erfart og observert hvordan målgruppen ofte sliter med å ta del i mulighetene som utdanningssystemet gir. Barn og unge med barnevernserfaring har store utfordringer i livet generelt grunnet deres uheldige møte med livets realiteter i ung alder. Forskning viser at deres møte med skolen enten kan bli deres redning eller et nytt nederlag. Med tanke på at skolen for mange er en beskyttelsesfaktor, har jeg et brennende hjerte for at denne målgruppen skal lykkes i skolefellesskapet. Med bakgrunn fra min karriere innenfor barnevernet har jeg alltid vært opptatt av de mulighetene målgruppen går glipp av i lys av at de er utsatte barn og unge. Jeg har gjennom hele studiet mitt i karriereveiledning brukt målgruppen som utgangspunkt i oppgaver og innleveringer. Målet har vært å finne løsninger som kan bedre forholdene for målgruppens møte med skolesystemet. Dette prosjektet tar utgangspunkt i en barneverninstitusjon og ansatte som jobber nært ungdommen. Med bakgrunn i forskning har jeg ønsket å øke de ansattes forventinger til skolenærvær. Jeg har derfor undersøkt hvordan kunnskap om skolens fokus på livsmestring kan endre ansattes forventinger til målgruppens skolenærvær. Dette gjør jeg ved å arrangere fagdager som utdyper deler av regjerningens satsningsområde «folkehelse og livsmestring». Med utgangspunkt i en form for aksjonsforskning har jeg sammen med ansatte på Orion drøftet og reflektert rundt intensjoner og hvilken betydning det tverrfaglige temaet livsmestring kan ha for deres målgruppe. Vi har hatt to innholdsrike fagdager hvor de ansatte ikke bare ble bevisst sine forventinger, men også hva som skapte forventinger. Jeg erfarte i etterkant av fagdagene at livsmestring som tema i skolen ikke var nok til å endre forventingene, men at det i stor grad var avhengig av opplæringstilbudet som lå til grunn. I prosjektet får man innblikk i to forskjellige fagsystemer og lovgrunnlag: barnevern og opplæring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBygge broer for å mestre livet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel