Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBorgen, Jorunn Spord
dc.contributor.authorJohnsen, Madelen Lloyd
dc.date.accessioned2021-07-14T16:12:23Z
dc.date.available2021-07-14T16:12:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2575486:42385696
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2764457
dc.description.abstractDette masterprosjektet har til hensikt å søke svar på problemstillingen: «Hvilke erfaringer har elever på 8. trinn med samarbeid i kroppsøvingsfaget?». Masterprosjektet har en kvalitativ tilnærmingsmetode, og datainnsamling foregikk med individuelle intervjuer av fem elever fra 8. trinn på en valgt ungdomsskole. Dette med bakgrunn i en intervjuguide med delvis strukturert tilnærming. Spørsmålene i intervjuguiden er knyttet til oppgavens kontekst og tidligere forskning, samt det teoretiske rammeverket for prosjektet, som er forankret i Lev Vygotsky sin sosiokulturelle læringsteori. Vygotsky sin læringsteori med begreper som kultur, redskaper, språk, nærmeste utviklingssone og stillasbygger, gir grunnlag for å studere og forståelse av elevenes erfaringer med samarbeid i kroppsøvingsfaget. Sentrale funn vil bli diskutert i lys av Vygotsky sin sosiokulturelle læringsteori, sammen med kontekst og tidligere forskning. Resultatene viser at elevene har mange ulike tanker og erfaringer om hva samarbeid er og hvordan ulike samarbeid fungerer. De trekker fram blant annet at samarbeid er å nå felles mål, gjøre hverandre gode, rose hverandre og være positive. De påpeker også at samarbeid kan være krevende ut ifra hvilken aktivitet de holder på med. Elevene erfarer at det er mye positivt med å samarbeide med andre medelever og nevner fordeler som at man kan lære av hverandre i undervisningen. De poengterer at gruppesammensetningene kan variere, og at dette også kan være avgjørende for elevenes erfaringer med samarbeid. For at samarbeid skal fungere optimalt i en pedagogisk praksis er det viktig at læreren er en stødig stillasbygger, som bruker språket bevisst som redskap for at elevene skal få et maksimalt læringsutbytte. Elevene trenger dette for å oppnå den faglige og sosiale utviklingen som trengs for at samarbeid skal føre til læring. På bakgrunn av dette er det behov for mer forskning om samarbeid og læring ved samarbeid i kroppsøvingsfaget for at dette skal bli en bra og velfungerende pedagogisk praksis i faget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSammen er vi flere
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel