dc.description.abstract | Psykiske helse blant ungdom i dag er et hett tema og psykiske vansker rundt det
emosjonelle er mer og mer vanlig. Det er i arbeidet med å styrke ungdommers selvbilde
nødvendig å først fremskaffe kunnskap om hva som har betydning for utvikling av deres
selvbilde.
Temaet for denne avhandlingen er forhold som er relatert til ungdom i Telemark sitt
selvbilde. Ved å få kunnskap om dette, kan det gi ny informasjon for videre arbeid
innenfor feltet. Jeg har utarbeidet følgende problemstilling:
Hvilke forhold har betydning for selvbilde til ungdom i Telemark?
For å kunne få besvart problemstillingen har jeg utarbeidet fire forskningsspørsmål:
1. Er det en sammenheng mellom ungdommens selvbilde og sosioøkonomiske
status?
2. Hvordan er sammenhengen mellom selvbilde og den sosioøkonomiske statusen,
når en kontrollerer for foreldrereaksjon, vennskapsrelasjon, fysisk aktivitet, kjønn
og alder?
3. Er det noen sammenhenger mellom ungdoms selvbilde og foreldrerelasjon,
vennskapsrelasjon, fysisk aktivitet, kjønn og alder.
4. Hvilke nevnte forhold er det som har størst påvirkning på ungdommens selvbilde?
Jeg tar for meg en kvantitativ analyse hvor det blir sett på sammenhengen mellom
sosioøkonomisk status, foreldrerelasjon, vennerelasjon, fysisk aktivitet, alder og kjønn og
selvbilde. Selvbilde omhandler hvordan ungdommen tenker om seg selv, hvor fornøyd de
er med eget liv, skuffelser og om livet er meningsfullt. Spørsmålene er hentet fra ungdata
undersøkelsen som ble gjennomført i 2018. Datagrunnlaget for undersøkelsen er totalt
10257 og det er ungdom mellom 8.klasse og VG3. Analysen tar utgangspunkt i å fremheve
effekten av ulike forhold opp mot selvbilde og hva som eventuelt har størst effekt.
De bivariate analysene indikerer at selvbilde er relatert både til sosioøkonomisk status,
foreldrerelasjon, vennerelasjon, fysisk aktivitet, alder og kjønn når det gjelder selvbilde.
Av alle de uavhengige variablene var foreldrerelasjon og kjønn sterkest relatert til
ungdommens selvbilde.
Det en ser er at det er ikke stor varians i selvbilde under de forskjellige forholdene, med
unntak av at foreldrerelasjon og kjønn har en stor sammenheng. Den multivariate
analysen indikerer at objektiv sosioøkonomisk status ikke har en effekt når det
kontrolleres for andre forhold, men subjektiv sosioøkonomisk status viser seg å ha en
effekt på selvbilde. De andre forholdene har en effekt på ungdommens selvbilde, men til
en varierende grad.
Gjennom drøftingen prøver jeg å forstå funnene gjennom ulike teoretiske perspektiver
og diskuterer dem i lys av sosioøkonomisk status, foreldrerelasjon, vennerelasjon, fysisk
aktivitet, alder og kjønn.
Masteravhandlingens funn viser at det ligger potensiale for tiltak med mål å fremme
ungdommens selvbilde. | en_US |