dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen ser på hvor grunnleggende tegning er i skissestadiet av en designprosess med 3D modellering. Det er foretatt en undersøkelse med utgangspunkt i ulike utsagn om tegningens rolle i den digitale 3D prosessen. Avhandlingen tar videre en gjennomgang av teori på området.
Avhandlingen utfordrer det klassiske synet på en skisseprosess dominert av tegning. Dette er gjort gjennom litteraturundersøkelser, erfaringer i mitt eget skapende arbeid og intervju med studenter som arbeider med 3D modellering. Avhandlingen drøfter ulike synspunkt på temaet. Drøftingen leder fram til at tegning er nyttig, men ikke alltid nødvendig i en slik prosess. Det vises i drøftingen at digitale tegneprogram og digital 3D, kan fungere som noen av flere verktøy i skisseprosessen. Ved siden av digitale verktøy gjennomgås fordeler og ulemper ved ulike verktøy i de tidlige stadiene i en design- prosess. I den samlede gjennomgangen og drøftingen vises det hvordan en skisseprosess kan legges opp, og hvilke fordeler ulike verktøy kan gi i denne prosessen. I skolen brukes ofte «tegning – ide – gjennomføring – produkt» -modellen som en standard arbeidsprosess. Med en bevisstgjøring på fordeler og ulemper med ulike verktøy kan læreren skape et grunnlag for å kunne tilpasse arbeidsprosessen bedre etter målet for undervisningen og elevens kompetanse. | |