Show simple item record

dc.contributor.advisorRimstad, Åsta
dc.contributor.advisorTessem, Agnete Dale
dc.contributor.authorHansen, Tilde Widding
dc.date.accessioned2021-03-27T17:12:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2735823
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen ser på hvor grunnleggende tegning er i skissestadiet av en designprosess med 3D modellering. Det er foretatt en undersøkelse med utgangspunkt i ulike utsagn om tegningens rolle i den digitale 3D prosessen. Avhandlingen tar videre en gjennomgang av teori på området. Avhandlingen utfordrer det klassiske synet på en skisseprosess dominert av tegning. Dette er gjort gjennom litteraturundersøkelser, erfaringer i mitt eget skapende arbeid og intervju med studenter som arbeider med 3D modellering. Avhandlingen drøfter ulike synspunkt på temaet. Drøftingen leder fram til at tegning er nyttig, men ikke alltid nødvendig i en slik prosess. Det vises i drøftingen at digitale tegneprogram og digital 3D, kan fungere som noen av flere verktøy i skisseprosessen. Ved siden av digitale verktøy gjennomgås fordeler og ulemper ved ulike verktøy i de tidlige stadiene i en design- prosess. I den samlede gjennomgangen og drøftingen vises det hvordan en skisseprosess kan legges opp, og hvilke fordeler ulike verktøy kan gi i denne prosessen. I skolen brukes ofte «tegning – ide – gjennomføring – produkt» -modellen som en standard arbeidsprosess. Med en bevisstgjøring på fordeler og ulemper med ulike verktøy kan læreren skape et grunnlag for å kunne tilpasse arbeidsprosessen bedre etter målet for undervisningen og elevens kompetanse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTegningens rolle i en digital 3D prosess: Hvordan benyttes tegning og hvor viktig er tegning foren digital 3D prosess?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record