dc.description.abstract | Denne masteroppgaven ser på intertekstualitet i Kabalmysteriet. Den har hatt som formål å undersøke hvilke intertekstuelle linjer man kan finne i Kabalmysteriet, og hvilke didaktiske muligheter de intertekstuelle linjene kan by på. For å få til dette har jeg gjennomført en tekstanalyse av boka, hvor jeg har trukket frem intertekstuelle linjer. I analysen har jeg valgt å dele de intertekstuelle linjene inn i eksplisitt og implisitt intertekstualitet. Videre har jeg undersøkt hvordan disse linjene kan by på didaktiske muligheter ved å se på tre didaktiske perspektiver. Disse perspektivene er leserens navigering, leserens utfylling og leserens fordobling.
Det analysen og drøftingen viser er at mange, om ikke alle, de intertekstuelle linjene jeg fant kan brukes didaktisk. Jeg fant en rekke intertekstuelle linjer til religiøse tekster, som Bibelen, og mange til historiske tekster som de greske mytehistoriene. Ved å brette ut boka, og åpne den ved å se på de intertekstuelle linjene kan man ta for seg historie, geografi, religion og filosofi. Etter å ha jobbet med denne teksten sitter jeg igjen med et inntrykk om at enhver bok har et potensial for å kunne åpnes opp og brettes ut, og jobbes med i større grad en man kanskje gjør med skjønnlitterære bøker på mellomtrinnet. Alle bøker kan brukes i pedagogiske settinger og alle bøker har et læringspotensial i seg. Kabalmysteriet sin evne til å få et barn til å undre og reflektere er bare først i rekken av hva man kan lære av å lese slike skjønnlitterære bøker | |