• Bruken av historiske filmer i klasserommet 

      Nerland, Jonas (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven forsøker å besvare og belyse følgende problemstilling: «Hvordan kan man bruke historiske filmer i undervisningen for å fremme læring og kritisk tenkning hos eleven, og på hvilken måte kan historiske filmer ...
    • Demokrati og medborgerskap: Utviklingen av demokrati og medborgerskap i norske lærebøker 

      Mørkve, Benedicte Højer (Master thesis, 2022)
      Det overordnede temaet for denne oppgaven er demokrati og medborgerskap. Dette er et av tre nye tverrfaglige temaer som ble innført med Fagfornyelsen. Demokrati og medborgerskap er særdeles viktige temaer i dagens samfunn, ...
    • Ekskursjon som undervisningsmetode i samfunnsfag: En litteraturstudie 

      Tveitane, Vetle; Jemtland, Ola Murud (Master thesis, 2023)
      Denne litteraturstudien har sett på hvordan ekskursjon diskuteres i relevant faglitteratur og hvordan faglitteraturen beskriver læringsutbyttet av ekskursjoner eller andre begreper for alternative læringsrom. Ut ifra et ...
    • Film i samfunnsfagundervisning 

      Andreassen, Judith Helene (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven har belyst og besvart problemstillingen: «Kan bruk av «Jojo Rabbit» (2019) i samfunnsfagundervisning fremme historiebevissthet og historie empati?». Sammen med denne problemstillingen, og to forskningsspørmål, ...