«Den trur jeg også kom te å ville dø med meg». Et kunstnerisk utviklingsarbeid med hovedvekt på spørsmålet om autentisitet, gjennom praktisk bruk av Gjerdesamlingen.
Abstract
This thesis consists of two main themes. The first is the question of what vocal material
can be found in «Gjerdesamlingen» from Vestfold. This vocal material is provisionally
organized and categorized with the help of digital tools. By testing and using the material
practically, some of the material is chosen for further artistic development. The second
theme is the term «authenticity» and how that term can be understood in a folk music
setting. Words like «natural» and «real» can often be used to describe authentic folk
music, and this usage of the term is discussed. How I relate to authenticity is described
through «the rules of authenticity». The selected material is used to exemplify my
relationship with authenticity, both before and after the project. How authenticity
influences and influenced my choice and use of repertoire is explained, and also how my
view on authenticity changed through the usage of the vocal material and discussion of
theory. Two theories regarding authenticity are discussed, and a new understanding of
authenticity is reached.
Denne avhandlingen har to hovedtema. Det første temaet er å undersøke hva som finnes
av vokalstoff i Gjerdesamlingen fra Vestfold. Vokalstoffet blir midlertidig organisert og
kategorisert ved hjelp av digitale verktøy. Gjennom utprøvninger og bruk blir noe av
vokalstoffet utvalgt til et videre kunstnerisk utviklingsarbeid. Det andre temaet i
avhandlingen er begrepet «autentisitet», og hvordan det kan oppfattes i
folkemusikkmiljøet. Ord som «naturlig» og «ekte» kan ofte bli brukt om autentisk
folkemusikk, og denne bruken av begrepet diskuteres. Mitt forhold til autentisitet blir
beskrevet ved hjelp av «autentisitetsregler». De utvalgte sangene fra Gjerdesamlingen
blir brukt for å undersøke, og å eksemplifisere autentisitetsreglene og mitt forhold til
autentisitet, både før og etter prosjektet. Autentisitetens påvirkning på valg og bruk av
repertoar diskuteres, og det beskrives hvordan mitt autentisitetssyn endres gjennom bruk
av vokalstoffet og drøfting av teori. To teorier om autentisitet diskuteres, og gjennom
bruk av disse kommer jeg frem til en ny forståelse av autentisitet.