• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i tradisjonskunst
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i tradisjonskunst
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Den trur jeg også kom te å ville dø med meg». Et kunstnerisk utviklingsarbeid med hovedvekt på spørsmålet om autentisitet, gjennom praktisk bruk av Gjerdesamlingen.

Roseng, Rikke Christine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2019Hansen.pdf (2.965Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2729632
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i tradisjonskunst [70]
Abstract
This thesis consists of two main themes. The first is the question of what vocal material

can be found in «Gjerdesamlingen» from Vestfold. This vocal material is provisionally

organized and categorized with the help of digital tools. By testing and using the material

practically, some of the material is chosen for further artistic development. The second

theme is the term «authenticity» and how that term can be understood in a folk music

setting. Words like «natural» and «real» can often be used to describe authentic folk

music, and this usage of the term is discussed. How I relate to authenticity is described

through «the rules of authenticity». The selected material is used to exemplify my

relationship with authenticity, both before and after the project. How authenticity

influences and influenced my choice and use of repertoire is explained, and also how my

view on authenticity changed through the usage of the vocal material and discussion of

theory. Two theories regarding authenticity are discussed, and a new understanding of

authenticity is reached.

Denne avhandlingen har to hovedtema. Det første temaet er å undersøke hva som finnes

av vokalstoff i Gjerdesamlingen fra Vestfold. Vokalstoffet blir midlertidig organisert og

kategorisert ved hjelp av digitale verktøy. Gjennom utprøvninger og bruk blir noe av

vokalstoffet utvalgt til et videre kunstnerisk utviklingsarbeid. Det andre temaet i

avhandlingen er begrepet «autentisitet», og hvordan det kan oppfattes i

folkemusikkmiljøet. Ord som «naturlig» og «ekte» kan ofte bli brukt om autentisk

folkemusikk, og denne bruken av begrepet diskuteres. Mitt forhold til autentisitet blir

beskrevet ved hjelp av «autentisitetsregler». De utvalgte sangene fra Gjerdesamlingen

blir brukt for å undersøke, og å eksemplifisere autentisitetsreglene og mitt forhold til

autentisitet, både før og etter prosjektet. Autentisitetens påvirkning på valg og bruk av

repertoar diskuteres, og det beskrives hvordan mitt autentisitetssyn endres gjennom bruk

av vokalstoffet og drøfting av teori. To teorier om autentisitet diskuteres, og gjennom

bruk av disse kommer jeg frem til en ny forståelse av autentisitet.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
© the Author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit