«Den trur jeg også kom te å ville dø med meg». Et kunstnerisk utviklingsarbeid med hovedvekt på spørsmålet om autentisitet, gjennom praktisk bruk av Gjerdesamlingen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2729632Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen har to hovedtema. Det første temaet er å undersøke hva som finnes av vokalstoff i Gjerdesamlingen fra Vestfold. Vokalstoffet blir midlertidig organisert og kategorisert ved hjelp av digitale verktøy. Gjennom utprøvninger og bruk blir noe av vokalstoffet utvalgt til et videre kunstnerisk utviklingsarbeid. Det andre temaet i avhandlingen er begrepet «autentisitet», og hvordan det kan oppfattes i folkemusikkmiljøet. Ord som «naturlig» og «ekte» kan ofte bli brukt om autentisk folkemusikk, og denne bruken av begrepet diskuteres. Mitt forhold til autentisitet blir beskrevet ved hjelp av «autentisitetsregler». De utvalgte sangene fra Gjerdesamlingen blir brukt for å undersøke, og å eksemplifisere autentisitetsreglene og mitt forhold til autentisitet, både før og etter prosjektet. Autentisitetens påvirkning på valg og bruk av repertoar diskuteres, og det beskrives hvordan mitt autentisitetssyn endres gjennom bruk av vokalstoffet og drøfting av teori. To teorier om autentisitet diskuteres, og gjennom bruk av disse kommer jeg frem til en ny forståelse av autentisitet. his thesis consists of two main themes. The first is the question of what vocal material can be found in «Gjerdesamlingen» from Vestfold. This vocal material is provisionally organized and categorized with the help of digital tools. By testing and using the material practically, some of the material is chosen for further artistic development. The second theme is the term «authenticity» and how that term can be understood in a folk music setting. Words like «natural» and «real» can often be used to describe authentic folk music, and this usage of the term is discussed. How I relate to authenticity is described through «the rules of authenticity». The selected material is used to exemplify my relationship with authenticity, both before and after the project. How authenticity influences and influenced my choice and use of repertoire is explained, and also how my view on authenticity changed through the usage of the vocal material and discussion of theory. Two theories regarding authenticity are discussed, and a new understanding of authenticity is reached.