Show simple item record

dc.contributor.authorMyhre, Martine
dc.contributor.authorNazario, Pedro A. P.
dc.date.accessioned2020-09-24T11:53:34Z
dc.date.available2020-09-24T11:53:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679480
dc.description.abstractDe fleste bransjer har allerede erfart eller erfarer en eller flere digitale endringer. Målet med digitale endringer er å oppnå digital modenhet samt endringsvillighet til å endre dypt forankrede prosesser. Som en konsekvens av samfunnsendringer, så er en nødt til å sette nytt lys på alle områder i virksomheten som blant annet innebærer tidligere praksiser og gamle tenkemåter. Denne masteravhandlingen er en kvalitativ studie om ledelsesinvolvering i digitale endringsprosesser, og vil fokusere på betydningen av ledelsens involvering og hva det vil si for virksomheten. Avhandlingen er en casestudie som vil ta for seg en virksomhet som spesialiserer seg på IT-baserte endringer. Den vil omfatte både eksisterende litteratur og 7 intervjuer for å belyse sentrale punkter ved ledelsesinvolvering, og som skal besvare problemstillingen: Hvilken betydning har ledelsesinvolvering i digitale endringsprosesser? Basert på eksisterende litteratur og innsamlet empiri, formes avhandlingen rundt tre sentrale forskningsspørsmål i tillegg til problemstillingen. Disse forskningsspørsmålene omhandler involvering, kommunikasjon og motstand. Involveringsperspektivet vektlegger mengden ledelsesinvolvering som er hensiktsmessig, og hvorfor. Kommunikasjonsperspektivet vektlegger hvordan ledelsen kan påvirke endringsprosesser gjennom kommunikative virkemidler. Motstandsperspektivet fokuserer på problemer som kan oppstå under en digital endringsprosess og hvordan ledelsen kan forebygge dette. Videre vil leseren få en sammenstilling av både empiri og data i drøftedelen, hvor vi tar for oss likheter og ulikheter samt egne refleksjoner på disse. På denne måte ønsker vi å gi leseren et innblikk i mulige løsningsforslag, og hva som kan være viktig å tenke på under digitale endringsprosesser. Avhandlingens hovedfunn er at ledere, uansett nivå, bør involvere seg. Brukere virker å være mer i fokus når en skal gjøre digitale endringer, fremfor ikke-digitale. Leders kompetansenivå er en sentral årsak til hvor mye vedkommende bør involvere seg. Motstand er nesten uunngåelig i endringsprosesser, og kommunikasjon er nøkkelen til en vellykket endringsprosess.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectstudiestrategien_US
dc.titleHvor er ledelsen når virksomheter endrer?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright the Author(s)en_US
dc.source.pagenumber94en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record