Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHatland, Marita Skakstad
dc.date.accessioned2020-08-25T07:22:34Z
dc.date.available2020-08-25T07:22:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2673764
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som hensikt å belyse endring- og utviklingen av barnehagesektoren og hvordan dette kan ha påvirket styrerrollen. De politiske føringene har endret lederrollen betraktelig de siste 20 til 30 årene noe som har endret stillingsinstruksen til styreren. Dette igangsetter en kjedereaksjon i henhold til opplevelsen av styrerrollen og hvilken kompetansebehov som kreves for å drifte barnehagen som en lærende organisasjon. Deretter trekkes det frem hvordan kommunen som barnehageeier opplever styren som leder. For å studere dette blir disse temaene belyst etter disse kategoriene. Opplevelse av styrerrollen, Kompetansebehov i rollen, Barnehageeiers styring og tilrettelegging Oppgavens problemstilling er: «Hvordan kan vi forstå styreres opplevelse av egen lederrolle og i hvilken grad sammenfaller denne forståelsen med kommunen som barnehageeier sitt syn på styreren som leder?» I denne masteroppgaven har det blitt benyttet to kommuner og besvarelsen begrenser seg til de kommunale barnehagene. I denne besvarelsen er det innhentet data fra fagpersoner som jobber innenfor samme fagfelt, men i to ulike ledd noe som kan gi mer dybde i empirien. På bakgrunn av dette er det benyttet to rådgivere som arbeider som barnehageeier og tre styrere i mellomstore barnehager ved innhenting av data. Det har blitt brukt brevmetoden for innsamling av datamaterialet, som er forankret i den kvalitative forskningsmetoden. I forskningsfeltet plasseres denne oppgaven i lederroller og ledelse som fenomen er sentralt. Teoriforankringen i oppgaven har hovedtrekk mot styrerollen og kompetansebegrepet. Det blir også trukket frem relevant teori om kommunen som barnehageeier. Funn kan tyde på at styrerrollen har blitt mer kompleks på kort tid, hvor det kan oppleves at de administrative oppgavene tar mye tid av hverdagen. Videre tyder det på at lederrollen har blitt mer komplisert da politiske føringer og ytre krav krever mer av en leder i fremtidens barnehage for å oppholde kvaliteten i alle ledd. Videre viser funn at rådgiver har mer fokus rettet mot strategisk ledelse, men styrerne er mer opptatt av pedagogisk ledelse og kjerneaktivitet i barnehagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectbarnehageren_US
dc.subjectledelseen_US
dc.titleLedelse av morgendagens barnehage Styrerens komplekse lederrolle – I en jungel av nye krav og oppgaveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000en_US
dc.source.pagenumber83.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel