Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGabrielsen, Heidi
dc.date.accessioned2020-08-24T12:35:38Z
dc.date.available2020-08-24T12:35:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2673663
dc.description.abstractMasteravhandlingens tema er hverandre-veiledning som innfallsvinkel til karrierelæring. Studiens overordnede teoretiske rammeverk er sosiokulturell og sosial-kognitiv læringsteori og karriereteori knyttet til utviklings- og læringsparadigmet. Empirien er basert på et aksjonsforsknings-prosjekt gjennomført i samarbeid med en VG3-klasse i påbygging til generell studiekompetanse. Gjennom seks aksjoner ble det samarbeidet om følgende problemstilling: Hva kan hverandre-veiledning i samlet klasse bidra med for å fremme karrierelæring på VG3 påbygg? De to underliggende forskingsspørsmålene fokuserte på individuell læring av karrierekompetanser og kollektive utviklings- og læringsprosesser. Prosjektets overordnede resultater viser at hverandre-veiledningen ga elevene et frirom; en læreplass mellom likeverdige hvor de kunne utforske, oppdage og skape seg selv. I dette frirommet fikk elevene økt sin evne til å verbalisere egne tanker og følelser, samtidig som de oppøvde evnen til å lytte og gi innspill til andre. Slik inngikk elevene i et gjensidig læringsfellesskap, og hverandre-veiledning bidro til at mangfoldet i klassen ble en ressurs for fellesskapet, uavhengig av bakgrunn. Elevenes egne erfaringer ble følgelig konvertert til læring i møte med fellesskapet. Dette ga økt mestring, styrket elevene som aktører og bidro til myndiggjøring. I individuell læring av karrierekompetanser var hverandre-veiledning en hensiktsmessig innfallsvinkel. Hverandre-veiledningen tilrettela for en indre dialog knyttet til karrierekompetansene, og dette ga økt trygghet og selvbevissthet. Videre ble elevene mer orientert mot læring av karrierekompetanser, fremfor utelukkende å fokusere på å ta valg. I de kollektive lærings- og utviklingsprosessene bidro hverandre-veiledning til at elevene sammen utviklet bedre selvfølelse, mestringstro og en opplevelse av fellesskap. Dette fundamentet tilrettela en avindividualisering og normalisering av valgprosessene elevene står i, og ga elevene større frirom i arbeidet med temaene. Denne masteravhandlingen har vist at hverandre-veiledning kan være et hensiktsmessig supplement i skolens karriereveiledningstilbud, jfr. forskrift til opplæringsloven §22 1-3. Hverandre-veiledning har implikasjoner for veilederrollen; rollen blir i stor grad blir en tilrettelegger og koordinator for elevenes læringsaktiviteter. Avslutningsvis ble det argumentert for at hverandre-veiledning kan være en nyttig innfallsvinkel i implementeringen av "Overordnet del av læreplanen", og særlig temaene "Folkehelse og livsmestring". Slik kan karriereveilederen i større grad gjøre fagfeltet synlig og relevant i skolesammenhengen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectkarriereveiledningen_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.titleHverandre-veiledning og karrierelæring Aksjonsforsknings-prosjekt i samarbeid med en VG3-klasse i påbygging til generell studiekompetanseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber81.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel