dc.contributor.author | Didriksen, Hege | |
dc.date.accessioned | 2020-08-24T12:08:59Z | |
dc.date.available | 2020-08-24T12:08:59Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2673647 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å få innsikt i videregående elevers opplevelser og erfaringer med en fagdag i bedrift. Det er en ide om at ungdommer på studiespesialiserende program har stor avstand til arbeidslivet. De har ingen egne fag satt av til utprøving og utforsking av yrker, i motsetning til elever på yrkesfag, som har praksisdager og - uker gjennom programfagene og yrkesfaglig fordypning (YFF). En fagdag i bedrift kan gi noen av disse ungdommene et innblikk i yrker som krever høyere utdanning. De kvalitative forskningsmetodene i undersøkelsen har kommet fram på bakgrunn av fire fokusgruppeintervju. Det var tre personer i testintervjuet og to elevgrupper med fem personer i hver fokusgruppe. Fokusgruppeintervjuene fant sted i forkant og i etterkant av fagdagen. Hovedfunnene gjenspeiler ulike og sammensatte erfaringer som blant annet berører ungdommenes identitet og mulighetsrom. Et viktig poeng er å få fram læringsperspektivet, og at deltakelse på en fagdag kan påvirke elevenes utvikling av karrierekompetanser. De unge fikk selv gjøre erfaringen og lære om yrket, i stedet for å lære gjennom andre menneskers erfaringer. Muligheten til å teste arbeidslivet og ha en dialog med rollemodellene i bedriftene ga de i tillegg en større bevissthet om seg selv. Karrierefaglig utgjør elevenes stemme et viktig innspill inn til fagfeltet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | en_US |
dc.subject | videregående skole | en_US |
dc.subject | utplassering | en_US |
dc.title | Fagdag i bedrift – en arena for karrierelæring i videregående skole? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.source.pagenumber | 87. | en_US |