Show simple item record

dc.contributor.authorRøsholt, Lisbeth Pilodden
dc.date.accessioned2020-08-14T12:25:16Z
dc.date.available2020-08-14T12:25:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672024
dc.description.abstractTema og problemstilling Denne oppgaven tar utgangspunkt i gylne øyeblikk ,verdier ,og utvikling i et yrkesfaglig lærer team . Temaet kom til på bakgrunn av at det synes å være mer fokus på resultater enn på verdier i skolen. Nå ønsket jeg å finne ut av hvilke erfaringer lærerne i skolen har om gylne øyeblikk og kjerneverdiene vi i det daglige omgir oss med. Hovedproblemstillingen som drøftes i denne avhandlingen er: Hvordan kan gylne øyeblikk brukes for å utvikle et lærerteam til et mer profesjonelt lærende fellesskap med forpliktelse til felles verdier? Forskningsspørsmål: 1.Hva slags verdier uttrykkes gjennom gylne øyeblikk beskrevet av profesjonsfellesskapet ? 2.Hvordan kan aksjonslæring og brevmetoden skape bevissthet om profesjonsfellesskapets gylne øyeblikk og kjerneverdier ? Litteratur og teori I første del av teorikapittelet redegjøres det for hva som ligger i begrepet gylne øyeblikk og hvordan verdier og menneskesyn kan forstås. Teoretikere Stern, Befring, Honnet, Drugli, og Hammerslin og Larsen trekkes inn for å belyse dette. Videre redegjøres det for profesjonelle læringsfellesskap og profesjonalitet gjennom samarbeid ved hjelp av teoretikere som DuFour, Dufour, Eaker & Many, Lave og Wenger, Hargreaves og O`Connor, men jeg trekker også inn Dale, Argüris & Schöen og Senge. Metode Prosjektet er gjennomført innenfor rammene av et sosiokulturelt perspektiv på kunnskapsutvikling og har en konstruktivistisk tilnærming til forskningsfeltet. Forskningen er kvalitativ og datamaterialet er hentet inn gjennom en aksjonslæringsprosess, med bruk av brev og samarbeidsformen ITP i et yrkesfaglig team med åtte lærere i den videregående skole. Resultat og avsluttende kommentarer Det jeg har funnet, og som er et bidrag fra denne studien, er at gylne øyeblikk er knyttet til lærerens kjerneverdier og lærernes mandat. Å arbeide med de gylne øyeblikkene bidrar samtidig til å synliggjøre koblingen mellom lærernes kjerneverdier, mandat og deres praksis. Studien får også fram at å arbeide med gylne øyeblikk i et læringsfellesskap mellom lærere kan være et verktøy både for å skape et sterkere fellesskap, og å skape diskusjon og bevisstgjøring om læringsfellesskapets felles verdier er et annet nytt bidrag. Å bruke aksjonslæring, kan føre til mer bevissthet om både kjerneverdier og de gylne øyeblikk. Slikt arbeid kan oppfattes som både tidkrevende og vanskelig av personalet siden gylne øyeblikk og verdier ikke er så lett håndgripelige fenomener å skulle reflektere over. Gylne øyeblikk gir informasjon om kjerneverdier knyttet til lærernes mandat og har også bidratt til å starte en bevisstgjøringsprosess i lærerfellesskapet om hva som er profesjonsfellesskapets verdier. Kjerneverdiene lærerteamet utrykker gjennom de gylne øyeblikk er : Respekt, tillit, annerkjennelse, ansvar, glede og fellesskap. Arbeidsprosessen med brevene de skrev om de gylne øyeblikkene, ser ut til å ha startet en større prosess i lærerfellesskapet mitt som også har kommet til uttrykk ut i det store «skolefellesskapet». Det har trigget en lyst i skolefellesskapet til å utforske og utvikle seg mer blant annet ved å fokusere på verdier i sitt videre arbeid. Dette er i seg selv et steg i retning av å være et profesjonelt læringsfellesskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectlærerteamen_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectkjerneverdieren_US
dc.titleGylne øyeblikk Verdier og læring i et yrkesfaglig profesjonsfellesskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000en_US
dc.source.pagenumber97en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record