Barn og barnehagelærer i fotografisk utfoldelse: Foto som estetisk dokumentasjon
Abstract
Jeg skriver om tre barnehagebarn som fotograferer, samtidig som jeg fotograferer dem.
Ved å bruke fotografiet som et redskap i pedagogisk og estetisk skapende sammenheng,
har jeg observert barnas estetiske læringsprosesser. Estetiske læringsprosesser kan
oppfattes som møter, opplevelser og oppdagelser satt i en sammenheng, og kan være
utfordrende å definere for oss som tolker prosessene fra utsiden (Waterhouse, 2016, s.
23). Ved å observere og fotografere barnas kreative prosesser, og deres lek, relasjoner
og utforskning med kameraet, får jeg en innsikt i barnas estetiske læringsprosesser.
Denne oppgaven er didaktisk forankret, og metoden heter Arts- informed research. Det
er en metode som gir innsikt i sosiale situasjoner sett i fra et kunstnerisk blikk som i
dette tilfellet er fotografiet. Fotografiet er en aktivt benyttet dokumentasjonsform i
barnehagen og er derfor en interessant innfallsvinkel i denne oppgaven. I rammeplan for
barnehagen (2017) er det presisert at ”Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike
uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder,
erfaringer, individuelle forutsetninger og behov.” (Utdanningsdirektoratet, 2017, s. 27).
I forhold til dette er det interessant å se hvordan fotografiet vil fungere som et
dokumenterende og estetisk redskap av og for barna, som en uttrykksmåte.
Med Arts- informed research som metode har jeg valgt å fotografere sammen med barn.
Jeg har hatt en samtale med Per Fronth for å få innsikt i hvordan han arbeider med
fotografiet. Fronth er en norsk billedkunstner og tidligere pressefotograf. Han har
yrkeserfaring på flere sider av fotografiet; Som dokumentasjon og som kunstuttrykk
(Fineart, 2018). Hans kunstneriske uttrykk er en impuls som leder til den siste fasen av
analysearbeidet i form av collager, der både barnas og mine egne fotografier inngår.
Målet med denne oppgaven er å finne en ny arbeidsmetode med foto i barnehagen hvor
barnas estetiske læringsprosesser ivaretas.
ABSTRACT
I write about three children from kindergarten taking photographs, while I am
photographing them. By using photography as a tool in educational and aesthetically
creative contexts, I have observed the children's aesthetic learning processes. Aesthetic
learning processes can be encounters, experiences, and discoveries put into context
which can be challenging to define for us who interpret the processes from the outside
(Waterhouse, 2016, p. 23). By observing and photographing children's creative
processes, how they play, relationships, and exploration with the camera, I will gain
insight into children's aesthetic learning processes.
This assignment is based on a didactically foundation, and the method I use is called
Arts-informed research. This is a method that provides insight into social situations seen
from an artistic point of view, which in this case is photography. Kindergartens often
use photographs as documentation, thus photographs is an interesting angle in this
assignment. Rammeplanen (2017) states that "The kindergarten must be aware of the
children's various forms of expression and facilitate participation in ways that are
adapted to the children's age, experiences, individual conditions and needs."
(Utdanningsdirektoratet, 2017, p. 27). With this, it is interesting to see how photography
will act as a form of documentation and aesthetic tool by and for the children, as a
means of expression.
In Arts-informed research, I use photography as an artistic approach. I have interviewed
Per Fronth to learn how he works with photography. Fronth is a Norwegian visual artist
and former press photographer. He has experience with photographs as a form of
documentation and as an art expression (Fineart, 2018). Fronth’s artistic expression is
an impulse that leads me to my final analysis consisting of the discoveries and
photographs from the children and me. The goal of this assignment is to discover a new
way of using photographs in the kindergarten while preserving the children's aesthetic
learning processes.