dc.contributor.author | Wikstøl, Eva Augestad | |
dc.contributor.author | Krogen, Tine Dahlskås | |
dc.contributor.author | Schøien, Kristin Solli | |
dc.date.accessioned | 2020-05-15T07:57:03Z | |
dc.date.available | 2020-05-15T07:57:03Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7860-431-1 | |
dc.identifier.issn | 2535-5325 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2654563 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten bygger på et forsknings- og utviklingsarbeid i et veiledningsstudium ved Universitetet i Sørøst-Norge. Ved å innføre krav til loggskriving og trening på stillhet i veiledning, har målet vært å trene studentene i en forskende tilnærming til egen utvikling som veiledere og med dette oppøve et metablikk som kan bidra til kvalitet i veiledning. I veiledningsøvelsene i studiet fikk studentene trening i de ulike posisjonene veileder, veisøker og observatør, og det var et krav om loggskriving etter øvelsene uansett hvilken posisjon studentene hadde hatt. Loggmaterialet har vært studentenes empiriske materiale i arbeid med fagtekst. Problemstillingen for rapporten er: «Hvilken betydning får arbeid med loggskriving og fokus på stillhet for studentenes utvikling som veiledere?».
Rapporten bygger på en kvalitativ studie av logger, refleksjonsnotater og fagtekster samlet inn i perioden 2017-2020 ved to studiesteder.
Hovedfunnene i rapporten viser at arbeid med loggskriving og trening på stillhet har gitt studentene redskaper til å oppdage og kritisk betrakte sin egen praksis og utvikling som veiledere, samt har bidratt til å skape en ro i samtalene som har ført til at studentene har utviklet sin lytteevne som veiledere og opplevd seg ivaretatt som veisøkere | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;40 | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject | loggskriving | en_US |
dc.subject | stillhet | en_US |
dc.title | Om loggskriving, bruk av stillhet og systematisk arbeid med fagtekst i et veiledningsstudium : Rapport | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Copyright the author | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 40 | en_US |