dc.description.abstract | Denne oppgaven undersøker sammenhengen mellom tidsbevissthet og materialitet.
Undersøkelsen er i hovedsak todelt. Den har en teoretisk og en
Praktisk del. Den teoretiske delen av oppgaven presenterer et utvalg filosofiske og fenomenologiske teorier om tid og materialitet, og retter seg mot å undersøke og diskutere en sammenheng mellom disse teoriene. Sentralt er hvordan ulike tidsbevisstheter i ulik grad gir plass til materialitet, og hvordan menneskers kobling til
Moderne datateknologi kan endre vår måte å forholde oss til både tid og materialitet.
Dette på grunn av datateknologiens øyeblikkelige og immaterielle karakter. Tid som en
Måte å skape avstand på oppheves når datateknologien, uten motstand og på en komprimert og øyeblikkelig måte, bringer det som er langt borte like nært som det som
er nært. Det venner oss til å kreve hurtighet, forvente motstandsløshet og favorisere synssansen. Bruk av datateknologi svekker derfor trolig våre mimetiske evner; vår forståelse for fjernhet, våre evner til å dvele ved tingene, innstille oss med fortrolig oppmerksomhet og til å respektere og håndtere våre materielle omgivelser. Den praktiske delen av oppgaven retter seg mot å undersøke hvilke sammenhenger jeg finner mellom egen tidsbevissthet og materiale leire. Gjennom leiretrykking i gipsform og remodellering, sammenstilling av komponenter fra datateknologi, glasering og rakubrenning, undersøker jeg med en fenomenologisk tilnærming tidsprosessene som frembringer mine objekter; tiden som materiale og hvordan den fremtrer i min bevissthet i interaksjon med leira. Bystene jeg lager kan forstås som et bilde på at vi mennesker i økende grad interagerer med, vender vår oppmerksomhet mot og tar i bruk datateknologi. De er også et bilde på en tilstivnet tidsbevissthet. Et øyeblikkelig og komprimert forhold til tiden. Undersøkelsens funn drøftes til slutt i lys av det teoretiske innholdet. Didaktiske refleksjoner står her sentralt, med resonnementer om læring og betraktninger som understreker viktigheten av å prioritere og styrke kunst og håndverksfaget i skolen. | en_US |