Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFurulund, Ragnhild
dc.date.accessioned2020-03-24T12:49:29Z
dc.date.available2020-03-24T12:49:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2648366
dc.description.abstractHva har jeg undersøkt? I dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt spenningsfeltet mellom det tilslørte og det utilslørte i et fotografisk portrett. Jeg har sett på hva det tilslørte og utilslørte kan være og gjøre i et portrett og i en portrettering. Det har vært viktig for meg å rette søkelyset mot egen praksis og utvikle eget skapende arbeid. Jeg har undersøkt rollen som fotograf i portrettering og hvordan man kan gå fram for å utvikle eget uttrykk. Jeg har også undersøkt hvordan den skapende prosessen kan arte seg i et slikt arbeid. Hvordan har jeg gått fram? Tidlig i prosessen hadde jeg en begrepsavklaring der jeg lette etter det riktige begrepet som en arbeidstittel. Etter en grundig prosess kom jeg fram til tilslørt, som jeg mente beskrev det jeg arbeidet med på en god måte. Noen stoppunkt har vært viktige for arbeidsprosessen og generering av erfaring og kunnskap. Gjennom tre ulike faser, kalt fase 1, fase 2 og fase 3, har jeg tatt med meg ulike funn og bygget den ene fasen på den andre. I løpet av forskningsprosjektet har jeg deltatt på tre kurs med fotografen Morten Krogvold. Disse kursene blir kalt Morten Krogvold Workshop 1, 2 og 3 og blir i avhandlingen også omtalt som kurs 1, kurs 2 og kurs 3. Det var lenge materielle slør som ledet prosessen og var hovedidéene for portrettene. Etter hvert åpnet jeg opp forståelsen av hva det tilslørte kunne være og begynte å ta inn det utilslørte i portrettene. Jeg forsøkte å fjerne alle tilslørte lag mellom de ulike perspektivene eller rollene i et portrett. Gjennom en fenomenologisk fremgangsmåte fordypet jeg meg i eget skapende arbeid. Jeg har på forhånd ikke visst hva som skulle skje, men stilt meg åpen og søkende og vært lydhør i egen prosess. I tillegg har teoretisk forankring gitt meg et stødigere ståsted. Arbeidet i forskningsprosjektet har vært en vekselvirkning mellom empiri og teori der jeg har benyttet en abduktiv metode. I analysen ble funnene samlet i kategorier. Her benyttet jeg en innholdsanalyse ved å bevege meg fra funn til kategorier. Kategoriene ble utgangspunktet for diskusjonene opp mot problemstillingene. Jeg har også drøftet relevansen i en didaktisk kontekst. Hva fant jeg ut? Et portrett handler både om å trekke fram og trekke fra, altså både det tilslørte og det utilslørte i portrettet. Det jeg har kommet fram til, er at den tekniske, relasjonelle, estetiske og etiske portretteringen er viktige funn og kan være elementer som kan bidra til fagfeltet i fremtidens skole. Det kan være et behov for dette, siden det kan se ut til at mye av det som foreligger av undervisningsmateriell på området er av teknisk art. Gjennom forskningsprosjektet har jeg funnet min sti, min stemme mellom det tilslørte og utilslørte. Å utvikle eget uttrykk er noe man kanskje ikke skal gjøre seg ferdig med. Jeg mener å ha funnet noe om hvordan man kan gå fram for å få til en slik utvikling. Disse erfaringene og funnene tar jeg med meg videre i utviklingen av eget uttrykk og i formidlingen til elevene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectportretten_US
dc.subjectfotografisk portretten_US
dc.subjectportretteringen_US
dc.titleDet tilslørte portrettet: En studie av spenningsfeltet mellom det tilslørte og det utilslørte portretteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber249en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel