dc.contributor.author | Swensen, Mette Hansen | |
dc.date.accessioned | 2020-03-19T13:42:24Z | |
dc.date.available | 2020-03-19T13:42:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2647601 | |
dc.description.abstract | De gåtefulle. Om dukker, lek og overganger
Dette masterprosjektet handler om dukker. Håndlagede dukker i myke materialer beregnet for bruk i lek og overganger. Dukker som er så hverdagslige, vi har de rundt oss, og som er en stor del av barns lek.
Forskningsspørsmålet er: Hva kjennetegner dukker og hvordan kan disse kjennetegnene invitere til lek?
Forskningen har foregått gjennom tre ulike tilnærminger. Studere av litteratur som omhandler dukker. Eget skapende arbeid med å strikke dukker og intervjuer/samtaler med og observasjon av barn og unge. Til sammen gir dette grunnlag til å svare på problemstillingen.
Med vekt på det skapende i oppgaven har jeg lagt vekt på en fenomenologisk-hermeneutisk base. Jeg har hatt en dobbeltrolle som forsker på eget verk, en skapende jeg-fase og en reflekterende meg-fase.
Disse gåtefulle dukkene kommer til å forbli gåtefulle. Men økt kunnskap gir økt forståelse for dette viktige fenomenet som dukkene er. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | en_US |
dc.subject | dukker | en_US |
dc.subject | lek | en_US |
dc.subject | overganger | en_US |
dc.title | De Gåtefulle: Om dukker, lek og overganger | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | Copyright the Author | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 88 | en_US |