Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrandberg, Miriam Mäkelä
dc.date.accessioned2020-03-19T08:01:08Z
dc.date.available2020-03-19T08:01:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2647469
dc.description.abstractI denne masteroppgaven ønsker jeg å legge til rette for den kommende læreplanen (2020) ved å utvikle en arbeidsstasjon der ungdomsskoleelever i kunst og håndverk og duodji har mulighet til å utforske i verktøy og materialer. I stortingsmelding 28 ble det bestemt at Kunnskapsløftet skal fornyes og en ny læreplan skal være ferdig til skoleåret 2020-2021. Kunst og håndverk og duodji skal bli et mer praktisk fag. I løpet av tiden jeg har arbeidet med masteroppgaven har den nye læreplanen stadig vært under endring. Teksten som omhandlet kjerneelementene denne oppgaven har tatt utgangpunkt i er blitt forandret. Det kommer ikke nå like tydelig frem at elever skal arbeide i verksteder. Likevel skal faget bli mer praktisk, og elever skal få kjennskap i å bruke ulike redskaper og materialer. Derfor blir det viktig at verkstedene operasjonaliser seg mot det praktiske arbeidet i fremtidens skole. Men hvordan ser verkstedene ut på de enkelte skolene? Er verkstedene klare for den nye læreplanen slik at det praktiske arbeidet kan få en større plass og at elevene når sine læringsmål? Forskningsdesignet i masteroppgaven er rettet mot Research through design (RTD), der jeg har forsket gjennom egen utviklingsprosess for å finne løsningsforslag på fleksible funksjoner en flerbruksvennlig arbeidsstasjon bør inneholde slik at ungdomsskole elever har mulighet til å utforske i verktøy og materialer. Gjennom en idéprosess har jeg utviklet tre modeller av en arbeidsstasjon. Modellene er videre tatt med inn i tre intervju med en kunst og håndverkslærer, en arkitekt og en produktdesigner. Her har informantene kommet med forskjellige løsningsforslag og ideer for videre utvikling av en arbeidsstasjon. Etter intervjuanalyse og vurderinger fra undersøkelser har jeg valgt en modell som jeg har videreutviklet til en prototype. Prototypen har blitt testet ut av fire elever som har prøvd å arbeide med ulike verktøy og materialer på arbeidsstasjonen. I dette masterprosjektet har jeg inntatt et forskningsblikk på egen designutviklingsprosess. Prosessen har gitt meg nye ideer og metoder for videre utvikling og løsninger. Det tok tid å bryte kjente arbeidsmønstre og å utforske og arbeide med helt nye metoder. Det å stole på en prosess der du ikke vet målet kan være utfordrende, men det var nettopp da jeg slapp kontrollen og begynte å leke, være nysgjerrig, åpen og tørre å feile at idéutviklingen begynte å gi resultater. I intervju fasen lot jeg andre få ta del i ideene og tankene mine rundt en flerbruksvennlig arbeidsstasjon. Informantene kom med ___ 4 flere ideer og løsningsforslag på hvordan jeg kunne utvikle arbeidsstasjonen videre. Gjennom utviklingen av prototypen erfarte jeg at gode skisser og ideer ikke alltid er nok. Det var i arbeidet med materialet jeg så hva som fungerte og hva jeg måtte finne nye løsninger på. Til tider var det vanskelig å kombinere form og funksjon og av og til arbeidet jeg derfor med form og funksjon hver for seg. Løsningen fant jeg gjennom å inkludere min egen kropp mot prototypen. Hvordan fungerte formen og funksjonen når jeg stod eller satt inntil arbeidsbordene. På den måten begynte form og funksjon å samarbeide. Gjennom å teste ut prototypen blant elever kunne jeg få svar på om jeg hadde klart å utvikle en flerbruksvennlig arbeidsstasjon der elever kunne stå eller sitte å arbeide. Om arbeidsstasjonen hadde fleksible løsninger som ga rom for ulike måter å sette sammen stasjonen på, og om elever kunne utforske i forskjellige verktøy og materialer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectarbeidsstasjoneren_US
dc.subjectkunst og håndverken_US
dc.subjectduodjien_US
dc.subjectverktøyen_US
dc.subjectmaterialeren_US
dc.titleEn flerbruksvennlig arbeidsstasjon: Idéutvikling av arbeidsbord til fremtidens skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber136en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel