Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngeset, Marit G.
dc.contributor.authorNyhus, Ellen Katrine
dc.date.accessioned2020-03-03T11:57:17Z
dc.date.available2020-03-03T11:57:17Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2644916
dc.description.abstractDenne rapporten presenterer resultatene av en undersøkelse der formålet har vært å belyse hvordan Norges reiselivsnæring gjennom gode pakking- og distribusjonsløsninger kan bli mer konkurransedyktig internasjonalt. Spørsmålene som ble belyst var: Hva kjennetegner kunder som foretrekker å sette sammen sin reise selv vs. å kjøpe ferdige pakker fra reiselivsleverandører, og mer konkret (1) Kan pakking av reiselivsprodukter bidra til å gjøre Norge mer konkurransedyktig i det internasjonale reiselivsmarkedet, (2) Vil salg av pakker bidra til mersalg og økt fortjeneste for bedriftene? Og (3) Hvordan kan norsk reiseliv styre mer av forhåndsbookingene til egne nettsider? Undersøkelsen ble gjennomført blant et representativt utvalg av personer over 25 år som selv hadde planlagt og bestilt en reise i løpet av de siste fem årene fra landene Tyskland, Nederland og Storbritannia. Respondentene svarte på spørsmål knyttet til følgende hovedområder: Kjennetegn ved reisen, reisefølget og seg selv, forhåndsbestilte produkter (typer, mengde og om de ble bestilt i pakker eller separat), tilfredshet med bestilling, planlegging og med selve reisen samt bruk av Internett og analoge kanaler for bestilling. Denne rapporten inneholder et detaljeringsnivå i rapporteringen som er forsøkt tilpasset bedriftene som arbeider med pakketering og salg mot tre av hovedmarkedene til norsk reiseliv. Resultatene fra undersøkelsen viser at det er svært mange som kjøper hele eller deler av reisen som en pakke, og at Norge antakelig er et reisemål der pakker er attraktive for målgruppene. I så måte er det åpenbart at pakker kan være et godt tiltak for å styrke konkurransekraft internasjonalt. Vi ser også at de som kjøper pakker i større grad lar seg påvirke i valgprosessen med hensyn til reisemål og mengde produkter som forhåndsbestilles. Kunder som kjøper deler av reisen som en pakke bestiller også betydelig flere produkter i flere produktkategorier enn de som kjøper alt i en pakke og de som velger å kjøpe alt separat. Potensialet for mersalg er derfor klart til stede ved å satse på å utvikle attraktive pakker.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleReisepol-rapport: Planlegging og bestilling av feriereiser i Norges viktigste markederen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber166en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 227026/050en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel