Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJoensen Kjær, Lene
dc.date.accessioned2020-02-14T13:51:29Z
dc.date.available2020-02-14T13:51:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2641798
dc.description.abstractMed 18 års erfaring fra grunnskolen har jeg selv opplevd å være nyutdannet. Jeg erfarte hvordan jeg måtte «skape» min egen profesjonalitet med utgangspunkt i prøving og feiling. På tross av at det har vært mye fokus på skoleutvikling i de senere år blir nyutdannede lærere fortsatt «kastet ut i det», og 25% slutter i yrket innen fem år (GNIST 2016). Lærermangelen i årene foran oss vil merkes da SSB (2016) har beregnet underskudd av grunnskolelærere til 3229 årsverk i 2020. Det er derfor nødvendig at vi tar vare på de nyutdannede lærerne som starter sine yrkesliv i skolene våre. Denne studien retter søkelys mot hva som kan gjøres for at nyutdannede lærerne skal kunne finne seg til rette i skolen. Skolelederens ansvar vil belyses med fokus på struktur og kultur. Lærerkollegiet viser seg også å spille en vital rolle innenfor oppdraget å beholde lærerne i skolen. De nyutdannede lærerne deler sine egne erfaringer gjennom data. Erfarne lærere og skoleledere har også besvart intervjuspørsmål som til sammen skal kunne besvare følgende problemstilling: Hva kjennetegner skoler der nyutdannede lærere opplever mestring? Med bakgrunn i min problemstilling utformet jeg følgende forskningsspørsmål: • Hvilke arbeidsoppgaver må skoleleder ta høyde for at de nyutdannede lærerne trenger hjelp med for å oppleve mestring? • Hva kjennetegner skolekulturer der nyutdannede lærere opplever å lykkes? • Hva gjør skoleledelsen og lærerpersonalet for at de nyutdannede lærerne skal tilegne seg en forståelse av skolens kultur? • Hva kjennetegner skoleledelser der lærerne ønsker å bli værende i yrket? Jeg har valgt å gjøre bruk av kvalitativ metode for å belyse problemstillingen. Datainnsamlingen har foregått ved å benytte brevmetoden for å få tak i informantenes stemmer som bakgrunn for analysen. De nevnte informantgruppene er valgt fordi det er viktig i forbindelse med samfunnsutviklingen i Norge å lytte til hvordan de nyutdannede lærerne opplever sitt arbeid. Det er også relevant å se på hvordan erfarne lærere og skoleledere opplever de samme sidene ved yrket – hvorvidt gruppene har en felles forståelse eller om variasjonen er stor. Analysen går ut på å finne fakta i forhold til hva som skal til for at lærerne skal velge å bli i skolen, og hva som gjøres i dag. Det er relevant å kartlegge hva som fungerer og hva som kan bli bedre med tanke på de nyutdannedes mestringsopplevelse. Interessante sjekkpunkter er blant annet uttalte forventninger til de nyutdannede lærerne, hvorvidt de får anledning til å observere erfarne kollegaer og hvorvidt skolene har en felles forståelse av hva god klasseledelse er. Jeg velger her å dele mine viktigste funn: • Lærerne er best forberedt i forhold til faglig og relasjonell kompetanse som nyutdannede. • De nyutdannede lærerne er i liten grad forberedt på kontaktlæreransvaret; noe som inkluderer kunnskap om skolens samarbeidspartnere, skole-hjem samarbeid og beslutningsdyktighet. • Lærerne opplever mestring i arbeidet på tross av tidspress. • Veiledning nevnes i liten grad som kilde til mestringsopplevelse. • Kollegaer nevnes i stor grad som kilde til mestringsopplevelse. • Skolene har varierende struktur for tilrettelegging for mestringsopplevelse gjennom veiledning, formidling av forventninger, observasjon og tilbakemelding på hva som er godt nok. Jeg har drøftet funnene fra analysen ut fra mine egne forskningsspørsmål opp mot teori og tidligere forskning med den hensikt å besvare problemstillingen som nevnt ovenfor.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectlærereen_US
dc.titleNy som lærer. Hva kan bidra til at lærerne blir i skolen?en_US
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie av læreres mestringsopplevelse ved bruk av brevmetoden.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright by the authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber67en_US
dc.description.localcodeMPED-UTLEDen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel