• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i innovasjon og ledelse
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i innovasjon og ledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er sunne omstillinger usunne? : En studie av hva som ligger til grunn for tilslutning og motstand ved omstillingsprosesser i skole og helse

Valskar, Anne Sofie Ringdal
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave AS Valskar.pdf (1.215Mb)
Intervjuguide.pdf (402.2Kb)
Informasjonsskriv og samtykkeerklæring 17.12.18.pdf (208.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2641037
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon og ledelse [42]
Abstract
Tema for denne masteravhandlingen er endringsledelse i offentlig sektor.

Problemstillingen er: Hva ligger til grunn for tilslutning og motstand under omstillingsprosesser.

Problemstillingen ble undersøkt med følgende fire forskningsspørsmål:

1) Hva fremmer tilslutning? Hvilke relasjonelle? forhold skaper endringsvilje med tendens i retning tilslutning for omstillingsprosesser?

2) Hva hemmer tilslutning? Hvilke relasjonelle? forhold skaper endringsvilje med tendens i retning mot tilslutning for omstillingsprosesser?

3) Ledelse: Hvilken betydning har ledelse for endringsviljen til ansatte?

4) Hva er forskjeller og likheter mellom skole og helse?

Datainnsamlingsmetoder har vært dybdeintervju med syv informanter, hvorav fire lærere i barneskole og tre sykepleiere i sykehus.

Alt sett under ett fremgår det av studien to hovedtendenser; et personlig fokus og et faglig fokus. Det var få forskjeller i endringsvilje og reaksjoner på endring til tross for at de har ganske ulikt utgangspunkt når det gjelder kontekst.

Det som kan relateres til fag og profesjon har stor betydning. Avhengig av profesjon og egeninteresse bør man tilrettelegge omstilling etter dette. Det som

 Positiv endringsvilje og engasjement

 Lojalitet

 Pasienten og eleven i fokus

 Medvirkning og involvering

 Informasjon, kommunikasjon og dialog

 Faglig fokus, forskningsbasert, behov for endringer og kapasitet til å gjennomføre

Nøkkelbegrep: endringsvilje, tilslutning og forpliktelse, motstand mot endring, relasjoner, samarbeidsledelse, sunne omstillingsprosesser, lederstrategier.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
Copyright the author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit