Er sunne omstillinger usunne? : En studie av hva som ligger til grunn for tilslutning og motstand ved omstillingsprosesser i skole og helse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2641037Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne masteravhandlingen er endringsledelse i offentlig sektor.
Problemstillingen er: Hva ligger til grunn for tilslutning og motstand under omstillingsprosesser.
Problemstillingen ble undersøkt med følgende fire forskningsspørsmål:
1) Hva fremmer tilslutning? Hvilke relasjonelle? forhold skaper endringsvilje med tendens i retning tilslutning for omstillingsprosesser?
2) Hva hemmer tilslutning? Hvilke relasjonelle? forhold skaper endringsvilje med tendens i retning mot tilslutning for omstillingsprosesser?
3) Ledelse: Hvilken betydning har ledelse for endringsviljen til ansatte?
4) Hva er forskjeller og likheter mellom skole og helse?
Datainnsamlingsmetoder har vært dybdeintervju med syv informanter, hvorav fire lærere i barneskole og tre sykepleiere i sykehus.
Alt sett under ett fremgår det av studien to hovedtendenser; et personlig fokus og et faglig fokus. Det var få forskjeller i endringsvilje og reaksjoner på endring til tross for at de har ganske ulikt utgangspunkt når det gjelder kontekst.
Det som kan relateres til fag og profesjon har stor betydning. Avhengig av profesjon og egeninteresse bør man tilrettelegge omstilling etter dette. Det som
Positiv endringsvilje og engasjement
Lojalitet
Pasienten og eleven i fokus
Medvirkning og involvering
Informasjon, kommunikasjon og dialog
Faglig fokus, forskningsbasert, behov for endringer og kapasitet til å gjennomføre
Nøkkelbegrep: endringsvilje, tilslutning og forpliktelse, motstand mot endring, relasjoner, samarbeidsledelse, sunne omstillingsprosesser, lederstrategier.