Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Thea Linett
dc.date.accessioned2020-01-31T13:59:39Z
dc.date.available2020-01-31T13:59:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2639109
dc.description.abstractDenne oppgaven viser endringer i fremstillinger av den europeiske integrasjonen i finske lærebøker fra tiden før- til tiden etter finsk medlemskap i EU. Dette er gjort gjennom en analyse av et utvalg finske lærebøker fra perioden 1985 til 2010. Analysen av de finske bøkene har blitt gjort på to nivåer. I det første nivået har de finske bøkene om nasjonalhistorie blitt sammenlignet med hverandre for å se etter endringer i hvordan det finske forholdet til den europeiske integrasjonen blir forklart i lærebøkene gjennom perioden. For å finne ut av dette, ble fremstillingen av finsk utenrikspolitikk og utenrikshandel under den kalde krigen naturlige innfallsvinkler for sammenligningen. Ved hjelp av tekstanalytiske verktøy ble det mulig å spore hvilke virkelighetsbilder teksten konstruerte av den finske utenrikshandelen og utenrikspolitikken under den kalde krigen i lærebøker som ble gitt ut både før og etter finsk medlemskap i den europeiske integrasjonen. I det andre nivået av analysen av finske lærebøker, sammenlignes lærebøker fra Finland og Norge fra omtrent samme tid. Målet med en slik sammenligning var å se om fremstillingene i de ulike landene fremmer holdninger til emnet som gjenspeiler den nasjonale posisjonen til den europeiske integrasjonen. Holdningene avdekkes ved hjelp av tekstanalytiske verktøy. Gjennom sammenligningen av de to landenes ulike fremstillinger ble det mulig å få tak i individualiteten med finske lærebøker, sett i lys av de norske fremstillingene. Det videre spørsmålet for analysen var hvorvidt disse tilsynelatende særegne elementene i finske fremstillinger, faktisk var særegent finsk. For å svare på dette spørsmålet har jeg tatt utgangspunkt i tidligere forskning på nasjonale forskjeller mellom svenske og norske fremstillinger av den europeiske integrasjonen. Å få innsikt i svenske lærebøkers fremstillinger av europeisk integrasjon viste seg å være nyttig, fordi likhetstrekk mellom finske og svenske fremstillinger kan tyde på at årsaken til holdningene vi ser i finske fremstillinger kan ha sammenheng med historiske fellestrekk mellom Finland og Sverige. Som for eksempel nøytralitetspolitikk eller tilslutning til EU i 1995. Den tidligere forskningen bidro dermed til en ekstra tyngde i konklusjonene for hvorfor finske bøker fremstiller integrasjonen slik de gjør. Analysen viser en utvikling som tyder på at avslutningen av den kalde krigen og Finlands medlemskap i EU har fått innvirkning på den europeiske integrasjonens prioritet i finske historielærebøker. Analysen har vist at det finnes små, men interessante endringer i bøkenes fremstillinger av hele perioden etter andre verdenskrig i Finland. Det skjer altså endringer i fremstillingene av den fortiden som alle bøkene har forutsetninger for å fremstille. Disse endringene gjør at fremstillingene i bøkene som er skrevet etter den kalde krigen får det til å virke mer naturlig at Finland ble medlem av EU, enn bøkene som ble skrevet under den kalde krigen. Det finnes også likhetstrekk i finske og svenske fremstillinger av den europeiske integrasjonen i bøker som ble skrevet etter den kalde krigen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectintegrasjonnb_NO
dc.subjectFinlandnb_NO
dc.subjectNorgenb_NO
dc.subjectlæreboknb_NO
dc.titleEU-tilpasning av historien? Om «europeisk integrasjon» i finske lærebøkernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright the authornb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Historie: 070nb_NO
dc.source.pagenumber104nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel