dc.description.abstract | Temaet for denne studien er sosial tilbaketrekning i barnehage, hvor fokuset har vært rettet mot årsaker til at barn trekker seg tilbake sosialt. Lund (Lund, 2012, s. 26) mener at alt for mange barns tilbaketrukne atferdsuttrykk er blitt bagatellisert, oversett eller ignorert fordi det ikke rammer omgivelsene. Samtidig viser det seg at innagerende atferd hos barn er omtrent like vanlig som utagerende atferd (Nordahl, Sørlie, Manger & Tveit, 2005, s. 37). Problemstillingen i denne oppgaven er som følger: «Hvordan kommer sosial tilbaketrekning til syne i utetiden i en barnehage? Og hvilke årsaker kan bidra til å forklare denne sosiale tilbaketrekningen?». For å tilnærme meg denne problemstillingen har jeg valgt å gjennomføre kvalitativ forskning med deltagende observasjon som metode. Gjennom to uker observerte jeg 39 barn i én barnehage. Observasjonene foregikk i barnehagens uteområde, i utetiden.
Funnene i denne studien kan deles inn i tre hovedkategorier: Konflikter og sosial tilbaketrekning, passiv tilbaketrekning og ufrivillig tilbaketrukket fra lek og aktivitet.
I den første kategorien, konflikter og sosial tilbaketrekning, trakk barn seg tilbake sosialt etter en konflikt med andre barn. Disse barna viste sosiale ferdigheter som selvhevdelse og selvkontroll.
I den andre kategorien, passiv tilbaketrekning, var fellestrekket at dette var barn som var alene fra de kom ut i uteområdet. Funnene her peker mot innagerende atferd med tegn på angst og depresjon, sosial disinteresse og sjenanse. Disse barna samhandlet lite eller ingenting med andre, og trakk seg tilbake til steder hvor de kunne være alene. De hadde sakte bevegelser og umotivert kroppsspråk.
I den siste kategorien, ufrivillig tilbaketrukket fra lek og aktivitet, ønsket barna kontakt med andre, men de hadde vanskeligheter med å få dette til. De sto dvelende og observerte andre barn, og trakk seg tilbake sosialt da de ikke fikk til å komme inn i leken. Funnene viser at det kan handle om sjenanse, lav sosial kompetanse eller manglende lekekompetanse.
Fellestrekk for alle kategoriene er at barn som trekker seg tilbake sosialt kan gi alvorlige konsekvenser for barnets sosiale ferdigheter senere i livet (Ogden, 2015, s. 175). Dette er med på å understreke viktigheten av å vite noe om hvordan sosial tilbaketrekning kommer til syne i barnehage. | nb_NO |