dc.contributor.author | Evensen, Hege Synøve Kolstad | |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T07:19:11Z | |
dc.date.available | 2019-08-12T07:19:11Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2607818 | |
dc.description.abstract | Jeg erfarer at det stille rommer bevegelse, og det bevegelige rommer stillhet. Ved å betrakte bildeskapende arbeid fra kunsten, kan mennesket få en dypere innsikt til det å være til i denne verden. Et bilde sier mer enn tusen ord er et gammelt ordtak. Kanskje ligger det mer i dette ordtaket enn det vi reflekterer over. Gjennom denne avhandling søker jeg svar på hva det vil si å være til i denne verden. Hva det vil si å sanse og å føle. Hva tid er og hvordan vi påvirkes av den. Hvem jeg er, og hvem jeg blir til ved å betrakte.
Gjennom eget estetisk skapende har jeg latt meg påvirke av kunstnere som uttrykker seg gjennom film, fotografi, performance og maleri. Dette har resultert i tusentalls egne bilder i form av stillbilder og levende bilder. Gjennom filosofien jeg har fordypet meg i har jeg utviklet min egen forståelse til det å være et sansende individ i rom. Deler av det estetisk skapende arbeid fungerer som illustrasjoner til min tekst og vil på den måten underbygge tekstens innhold i tillegg til å fungere som selvstendige verk. Arbeidene mine har det til felles at de viser individ i rom. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | nb_NO |
dc.subject | estetisk skapende arbeid | nb_NO |
dc.subject | film | nb_NO |
dc.subject | fotografier | nb_NO |
dc.subject | perfomance | nb_NO |
dc.subject | malerier | nb_NO |
dc.subject | stillbilder | nb_NO |
dc.subject | sansende individ | nb_NO |
dc.title | Individ og rom: Affekt og bilde, formalestetiske undersøkelser av spenningsfeltet mellom det stille og det bevegelige i bildeskapende arbeid med tema individ og rom | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.rights.holder | Copyright: the Author | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 158 | nb_NO |