Mentaliserende veiledning i folkehøgskoler
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2593217Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Håndboken Mentaliserende veiledning i folkehøgskoler har til hensikt å gi deltagere i pilotprosjektet På folkehøgskole med mentor innsikt i teori og metode. Håndboken følger et tre dagers kurs for nye mentorer i folkehøgskolene våren 2016. Formålet med prosjektet er at mentorer i folkehøgskoler skal kunne veilede og følge opp elever som ikke har gjennomført videregående opplæring til å fullføre videregående opplæring etter et år på folkehøgskole.
I første del gis det en teoretisk innføring i mentaliserende veiledning og om fire ulike samtalenivåer for å lede en veiledningssamtale. Veiledningssamtaler kan ledes individuelt eller i grupper. Verdiprinsipper for mentorrollen blir også berørt.
I andre del gis leseren øvelser for å mestre veiledningssamtalen i de ulike samtalenivåene. Det er åtte øvelser som presenteres.