«Elevene bak tallene – triangulert analysearbeid»: håndbok for dybdelæring i profesjonsfellesskap, Kragerø 11. mars 2019
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2593093Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne håndboka for dybdelæring i profesjonsfellesskap er utviklet for lærere i Kragerø kommune. Formålet er et bidrag i desentralisert kompetanseutvikling for Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (Grenland +) i samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge.
Håndboka er et tiltak i «Elevene bak tallene – triangulert analysearbeid» som tilnærming for å lære som profesjonsfellesskap i skoler. Profesjonsfellesskapet tar utgangspunkt i elevers læringsutbytte som Elevundersøkelsen, eksamensresultater, nasjonale prøver eller andre kartleggingsprøver. Med dette utgangspunktet arbeider profesjonsfellesskapet aksjonsforskende for å innhente data/informasjon ved å observere i opplæringen, intervjue elever, foreldre eller kolleger og/eller innhente lokale planer, ukeplaner, lekseplaner. Vi kaller dette å triangulere. Ut fra innhentet data/informasjon reflekterer og analyserer profesjonsfellesskapet, for så å vurdere og ta avgjørelser for ny pedagogisk praksis. Aktuelle begrep er aksjonslæring.