Det skal ikke så mye til, eller…? En studie av hvordan ledere gjennom samhandling kan skape tilslutning til innovasjonsprosesser i kommunale helse- og omsorgstjenester
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2585043Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I den kommunale helse- og omsorgsektoren har det de siste årene vært et økt fokus på innovasjon for å møte fremtidige utfordringer som denne sektoren antas å stå overfor.
Gjennom vårt arbeid som ledere innen kommunale helse- og omsorgstjenester,
kombinert med vår masterstudie i innovasjon og ledelse har vi fått en spesiell interesse for medarbeidernes rolle i slikt innovasjonsarbeid, og hvordan vi som ledere kan samhandle med disse medarbeiderne for å skape nødvendig tilslutning til
innovasjonsprosesser i vår sektor. På bakgrunn av dette ble følgende problemstillingen formulert; «Hvordan samhandler ledere med sine medarbeidere for å skape tilslutning til innovasjonsprosesser, med mål om ny praksis i kommunal omsorgssektor».
Vår studie er basert på en kvalitativ forskningsmetode. Vi har gjennomført
dybdeintervjuer med 7 respondenter, både ledere og prosjektmedarbeidere, i en
kommune på Østlandet, hvor man har gjennomført et innovasjonsprosjekt knyttet til
velferdsteknologi. Vi har benyttet en pragmatisk tilnærming i vår forskning, med teori
som retter fokus på tilslutning gjennom samhandling, meningsskaping og
meningsledelse, innenfor et Human Resource- og symbolsk perspektiv.
Gjennom vår analyse og fortolkning av datamaterialet i studien finner vi at det trer frem noe som kan betegnes som et overordnet narrativ for lederne og medarbeiderne som har vært involvert i prosjektet vi har studert, hvor man har et felles fokus på behov og nytte for kommunens innbyggere. Lederskapet som ligger til grunn for tilslutning til dette narrativet oppfattes å være preget av materiell innramming hvor handlingsplaner og tid fremstår som dimensjoner som kan utfordre meningsskaping og tilslutning til prosjektet.
Samtidig finner vi beskrivelser av en lederatferd og samhandling som blant annet legger vekt på frivillig deltakelse, autonomi og involvering i beslutninger, ros og
anerkjennelse, åpenhet og tillit, humor og lekenhet, som fremstår å være viktige faktorer for at medarbeiderne likevel finner mening i å engasjere seg i dette.