dc.contributor.author | Tannum, Amy L. | |
dc.date.accessioned | 2018-10-17T09:32:57Z | |
dc.date.available | 2018-10-17T09:32:57Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2568443 | |
dc.description.abstract | «Hva er kvalitet i karriereveiledning?» Dette er det dagsaktuelle hovedspørsmålet i utviklingen av et nasjonalt kvalitetsrammeverk i Norge. Masteravhandlingen ser nærmere på dette spørsmål i forhold til prosesskvalitet der refleksiv kvalitet tematiseres. Følgende undersøkelse gjøres med en kvalitativ forskningsmetode og en karriereveilednings-metode som er lite kjent i norsk kontekst, og dermed kan betegnes som pionerarbeid. Avhandlingen er en selvbiografisk-etnografisk utforskning kjent som autoetnografi (AE). Jeg beskriver og analyserer systematisk (-grafi) personlig erfaring (auto-) for å forstå kulturell erfaring (-etno-) (Ellis 2004 og Holman Jones 2005 i C. Ellis & Bochner, 2000).
På litterært vis deles egne erfaringer i to etnografiske grupperinger. I de først tre kapitler formidles historier som student-karriereveileder i en læreprosess om AE, sosial konstruksjonismen (SC), Career Construction Theory (CCT), Life Design counseling (LDC) og etikken knyttet til kritisk refleksivitet. Deretter beskrives min etnografiske kontekst som karrieresenter-karriereveileder og jeg deler min karrierehistorie. Til slutt beskrives det ut i fra lydopptak hvordan jeg jobber med Career Construction intervjuer (CCI). Jeg gjør en forskningssyntese og finner fellestrekk i min tekst som fører til at sju livstemaer kommer til syne. Disse reflekterer jeg over i forhold til karriereveilederrollen og praksis. Det resulterer i en refleksiv plan for forbedringer i min karriereveiledningspraksis. Utover disse personlige resultater vises det at avhandlingens egentlige resultater er leserens egne refleksjoner og mulig refleksive handlinger som utfall av deres leseerfaring. Avslutningsvis diskuteres autoetnografiens begrensninger og muligheter, hvordan den kan inspirere praksis, paradigme-begrepet og kritikken Life Design har fått. Autoetnografien er primært skrevet til deg som driver med karriereveiledning. Andre som er interessert i å lære om og utvikle feltet eller som ønsker å få flere idéer om hva kvalitet i karriereveiledning kan handle om, vil også få glede av å lese videre. | |
dc.description.abstract | “What is quality in career guidance and counseling?” This is the current main question in the development of a national quality framework in Norway. This master thesis looks closer at this question in relation to the quality of career counseling processes – particularly the reflexive quality in counseling practice. The following work uses a qualitative research method and a career counseling method that are little-known in the Norwegian context and can therefore be described as pioneering. The thesis is an autobiographical-ethnographical exploration known as Autoetnography. I describe and systematically analyze (-graphy) personal experiences (auto-) to understand cultural experiences (-ethno-) (Ellis 2004 og Holman Jones 2005 i C. Ellis & Bochner, 2000). In a literary style, I share my experiences in two ethnographic groups. In the first three chapters, I share short stories as a student-career counselor while learning about AE, social constructionism (SC), Career Construction Theory (CCT), Life Design counseling (LDC) and the ethic of critical reflexivity. I then describe my current ethnographical context as a career center- career counselor and share my career story. I then describe from sound-recordings how I work with Career Construction Interviews (CCI). I do a research synthesis and find commonalities in my text that lead to the appearance of seven life themes. I reflect upon these in relation to my role and practice as a career counselor. This results in a reflexive plan for improving my career counseling practice. In addition to personal results, I refer to that the actual results of the thesis are the readers own reflections and possible actions due to their reading experience. In conclusion, the limitations and possibilities of AE are discussed, as well as how it can inspire practice, the use of the term ‘paradigm’ and critique of Life Design. The AE is primarily written for career counseling practitioners. Others interested in developing the field or who wish to gain more ideas about what quality in career counseling can entail, may also find further reading useful. | |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | nb_NO |
dc.subject | karriereveiledning | nb_NO |
dc.title | Karriereveiledning - refleksiv kvalitet i praksis : en autoetnografi om life-designing | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 58 s. | nb_NO |