Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGuntveit, Anders Lygnroth
dc.contributor.authorValø, Thomas Røsand
dc.date.accessioned2018-10-10T11:18:26Z
dc.date.available2018-10-10T11:18:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2567393
dc.description.abstractI denne masteravhandling har vi valgt å utforske hvorfor Norske bedrifter implementerer Bitcoin som betalingsløsning, og hvilke effekter de kan oppnå. Bitcoin og kryptovaluta er relativt nye fenomener, og området er preget av manglende forskning. Av disse grunner måtte vi ut i empirien og bedrive teoriutviklende forskning for å finne svar. Vi har gjennomført en holistisk multippel casestudie av fire små norske selskaper som har implementert Bitcoin som betalingsløsning. Vi har vært i kontakt med nøkkelinformanter fra en kafé og en forening, som har mottatt betaling for varer/tjenester i form av Bitcoin, samt en klesbutikk på nett og et enkeltpersonforetak, som ikke har mottatt betaling i Bitcoin enda. Vi brukte intervju som metodikk for å komme til bunns og innhente erfaringer om hvorfor disse virksomhetene implementerte Bitcoin i utgangspunktet, og hvilke effekter det har hatt for virksomhetene i ettertid. Målet for studien er ikke å generalisere eller teste ut konkrete hypoteser, men avdekke bredden av effekter og begynne utviklingen av teori omkring fenomenet. Etter intervjuene var gjennomført og dataen var analysert, viser det seg at disse norske virksomhetene implementerer Bitcoin som betalingsløsning av en rekke ulike årsaker: Det var enten rent ideologisk (kafé) eller i hensikt om å øke salg, øke merkeverdi, tilby en ekstra tjeneste til kunder (enkeltpersonforetak), nå ut til flere markedssegmenter eller en kombinasjon av disse effektene (forening). Etter implementeringen opplever virksomhetene alt fra svært få/ingen faktiske effekter (enkeltpersonforetaket), til økt medieomtale (kafe/forening), økt merkekjennskap(kafé), økt salg (kafe/forening) og at virksomheten har nådd ut til nye kundesegmenter (kafe/forening/klesbutikk). Hvorvidt disse effektene skyldes implementeringen, eller om det hovedsakelig skyldes andre faktorer, gjenstår å se, da vår undersøkelse ikke tar høyde for dette. Vi har også oppdaget enkelte utfordringer bedriftene har. Blant annet at transaksjonskostnadene i Bitcoin har økt og at foreningen opplevde at bankkontoen deres ble stengt av banken, som trolig skyldes manglende regulering av Bitcoin og annen kryptovaluta. Avslutningsvis vil vi oppfordre andre forskere til å gjøre kvantitative studier om Bitcoin, se på andre kryptovalutaer og gjennomføre en sammenligning på tvers av disse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectstudiemarkedsføringnb_NO
dc.subjectBitcoinnb_NO
dc.subjectkryptovalutanb_NO
dc.subjectbetalingsløsningernb_NO
dc.titleMotivasjon og effekter ved implementering av Bitcoin i Norske bedrifter : Hvorfor implementerer Norske bedrift Bitcoin som en betalingsløsning, og hvilke effekter kan bedriften oppnå?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright the Authorsnb_NO
dc.source.pagenumber115nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel