Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMilde, Heidi Seland
dc.date.accessioned2018-06-27T09:50:30Z
dc.date.available2018-06-27T09:50:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503198
dc.description.abstractBakgrunn: Teknologisk utstyr er på full fart inn i helsetjenestene. Velferdsteknologi og teknologiske hjelpemidler er samlebegrep for mange tekniske innredninger. I denne studien handler det om innføring av nettbrett som ny aktivitet til eldre. Hensikt: Hensikten med denne studien er å undersøke eldres personers beskrivelser av sine erfaringer i å lære bruk av nettbrett, og hvordan de forholder seg til denne teknologien som en aktivitet i hverdagen, slik at vi bedre kan tilrettelegge datateknologi som en hverdagsaktivitet til hjemmeboende eldre og bli bedre i dette arbeidet som et forebyggende og helsefremmende tilbud i årene fremover. Teoretisk forankring: Studien tar utgangspunkt i tidligere empirisk forskning, som viserfunn i eldres erfaringer med læring og bruk av teknologiske hjelpemidler, der PC og nettbrett er inkludert. Teoretisk tilnærming handler om aldring og livskvalitet, akitvitet og mestring som en referanseramme for å belyse og drøfte studiens funn. Metode: Studien har et kvalitativt deskriptivt design med en induktiv tilnærming til datamaterialet. Datainnsamlingen ble gjennomført i et fokusgruppeintervju med 6 informanter. Lydopptaket av intervjuet ble transkribert i sin helhet og analysert etter inspirasjon av Granehein og Lundmans kvalitative innholdsanalyse. Resultatet: Viser dikotomien mellom viktighet av tilrettelagt opplæring på grunn av nedsatt hukommelse, samt at egeninnsats er viktig for læring, slik at de mestrer ny teknologi. De beskriver dikotomien med bruken av nettbrett, mellom daglig aktivitet med trivsel, social og kognitiv stimuli, samtidig som det utfordrer vaner og nye bruksområder og påvirker aktivitet i hverdagen. De eldre beskriver også dikotomien i opplevelse av økt mestring på grunn av økt deltagelse i valg i hverdagen, og trygghet fordi de opplever seg mer inkludert i sine nettverk og samfunnet for øvrig. Konklusjon: Studien indikerer at bruk av nettbrett som en aktivitet i hverdagen, styrker kognitiv funksjon og sosial inkludering, bidrar til atspredelse og trivsel, og gir økt variasjon og selvstendighet i aktiviteter. Disse faktorene er med på å øke opplevelsen av mestring og trygghet i hverdagennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectvelferdsteknologinb_NO
dc.subjectnettbrettnb_NO
dc.subjectgerontologinb_NO
dc.subjecteldrenb_NO
dc.titleEldre personers erfaringer fra læring og bruk av nettbrett En kvalitativ studie om eldres erfaringer med læring og bruk av nettbrettnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829nb_NO
dc.source.pagenumber76 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel