Eldre personers erfaringer fra læring og bruk av nettbrett En kvalitativ studie om eldres erfaringer med læring og bruk av nettbrett
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2503198Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Teknologisk utstyr er på full fart inn i helsetjenestene. Velferdsteknologi og
teknologiske hjelpemidler er samlebegrep for mange tekniske innredninger. I denne
studien handler det om innføring av nettbrett som ny aktivitet til eldre.
Hensikt: Hensikten med denne studien er å undersøke eldres personers beskrivelser
av sine erfaringer i å lære bruk av nettbrett, og hvordan de forholder seg til denne
teknologien som en aktivitet i hverdagen, slik at vi bedre kan tilrettelegge
datateknologi som en hverdagsaktivitet til hjemmeboende eldre og bli bedre i dette
arbeidet som et forebyggende og helsefremmende tilbud i årene fremover.
Teoretisk forankring: Studien tar utgangspunkt i tidligere empirisk forskning, som viserfunn i eldres erfaringer med læring og bruk av teknologiske hjelpemidler, der PC og nettbrett er inkludert. Teoretisk tilnærming handler om aldring og livskvalitet,
akitvitet og mestring som en referanseramme for å belyse og drøfte studiens funn.
Metode: Studien har et kvalitativt deskriptivt design med en induktiv tilnærming til
datamaterialet. Datainnsamlingen ble gjennomført i et fokusgruppeintervju med 6
informanter. Lydopptaket av intervjuet ble transkribert i sin helhet og analysert etter
inspirasjon av Granehein og Lundmans kvalitative innholdsanalyse.
Resultatet: Viser dikotomien mellom viktighet av tilrettelagt opplæring på grunn av
nedsatt hukommelse, samt at egeninnsats er viktig for læring, slik at de mestrer ny
teknologi. De beskriver dikotomien med bruken av nettbrett, mellom daglig aktivitet
med trivsel, social og kognitiv stimuli, samtidig som det utfordrer vaner og nye
bruksområder og påvirker aktivitet i hverdagen. De eldre beskriver også dikotomien i
opplevelse av økt mestring på grunn av økt deltagelse i valg i hverdagen, og trygghet
fordi de opplever seg mer inkludert i sine nettverk og samfunnet for øvrig.
Konklusjon: Studien indikerer at bruk av nettbrett som en aktivitet i hverdagen,
styrker kognitiv funksjon og sosial inkludering, bidrar til atspredelse og trivsel, og gir
økt variasjon og selvstendighet i aktiviteter. Disse faktorene er med på å øke
opplevelsen av mestring og trygghet i hverdagen